SÄKERHETSTIPS från Stoppa tjuven i TV3

SÄKERHETSTIPS från Stoppa tjuven i TV3

Såg ni den nya serien som hade premiär på TV3 igår, Stoppa tjuven? En familj blev utsatt för ett fiktivt inbrott av f.d. kriminella och deras hem visade sig ha flera vanliga brister ur säkerhetssynpunkt. Här kommer några säkerhetstips från programmet:

De fiktiva TV3-tjuvarna tog sig snabbt in i familjens villa genom ett äldre källarfönster med hakreglar.

• Se till att ha certifierade lås, glöm ej fönster, altandörr och balkongdörr.

Familjen hade inget larm.

• Skaffa ett larm från en certifierad anläggarfirma och visa att huset är larmat genom att sätta upp larmskyltar för att avskräcka från inbrott.

Tjuvarna kunde genomföra inbrottet ostört utan att bli upptäckta.

• Prata med grannarna och hjälps åt att hålla ögonen öppna i området; obekanta bilar, misstänkta leveranser och annat ovanligt som sker. Grannsamverkan har visat sig ge goda resultat som en inbrottsförebyggande åtgärd.
  • Skaffa rörelsedetektorer till lampor som lyser upp och stör en inbrottstjuv.
  • Installera kameraövervakning.

Tjuvarna fick med sig massor av stöldgods, bl.a. oersättligt arvegods och innehåll på datorer.

• Förvara värdesaker i ett säkerhetsklassat kassaskåp och se till så att det är korrekt monterat.

Familjen hade ett nyckelskåp precis innanför dörren och de fiktiva tjuvarna kunde lätt plocka fram bilnyckeln och köra iväg med familjens bil när de var klara.

• Förvara nycklar på ett säkert ställe.