Anton Björsings bästa trävårdstips

Anton Björsings bästa trävårdstips

Formgivaren Anton Björsing har en bakgrund på anrika Carl Malmstensskolan i Stockholm där han studerat möbeldesign med inriktning på trä. Innan dess utforskade han design och trähantverk på Stenebyskolan. I Sagaforms höst- och vinterkollektion för 2018 ligger Anton Björsing bakom flera produkter. Här ger han sina bästa tips på hur träprodukterna håller länge och åldras med fin patina.

• Olja in träprodukter med jämna mellanrum med en paraffinolja av hög kvalitet. Bättre en gång för mycket än en gång för lite. Det gör att du får en produkt som håller längre och åldras på ett fint sätt utan att torka ut.
  • Använd rikligt med olja på en trasa och stryk ut olja över träet, torka därefter bort överflödig olja för att sedan låta produkten suga in och "torka" för sig själv. Med tiden fås en yta som är vackert mättad av skyddande olja.
  • Diska inte träprodukter i diskmaskinen eftersom det torkar ut och förstör materialet.
  • Kategorier