Granska, plocka, rensa – nu är det svampsäsong!

Granska, plocka, rensa – nu är det svampsäsong!

Spenderar du hela hösten på väl bevarade hemliga platser ute i skogen där du hittat svamp i årtionden? Eller tillhör du dem som drömmer om en smörgås med smörstekta kantareller, men inte riktigt vet hur du ska göra för att få tag på dem? Ta det lugnt, här har vi samlat de bästa tipsen inför en tur ut i skogen.

• Regn? Vänta 14 dagar!

Ungefär två veckor efter ett ordentligt regn börjar svamparna titta upp ur marken. Gör en anteckning i mobilen så att du inte glömmer bort när det regnade ordentligt senast.

• Hellre för varmt än för kallt!

Ett vanligt misstag är att ta för lite kläder. Och vad är egentligen roligt när man fryser? Pälsa på dig ordentligt innan du går ut, och ta med en rymlig ryggsäck att packa ner ett par plagg i, om du märker att du blir för varm.

• Är magen glad, är människan glad!

Packa mat och dryck efter längd på din tur och hur ansträngande du tror att den blir. En flaska vatten kan vara bra även om du planerar en kort rutt, men ska du vara ute längre kan lite fikabröd och varm dryck i en isolerande flaska göra underverk när orken tryter.

• Var beredd på napp

När du väl har turen att springa på ett riktigt svampställe, gäller det att ha rätt verktyg. En svampkniv kan vara bra att ha med. De är små och smidiga att skära av foten på svampen med. Vår svampkniv har en praktisk borste i ena änden så att du enkelt kan påbörja rensningen redan i skogen, och ett praktiskt fodral med ett fäste så att du alltid kan ha kniven redo i bältet. Ett bra tips är att ta med en papperspåse att lägga svampen i, där hålls skörden fräsch under hela dagen.

God tur!