Pascal Charmolu med den lilla Hold-vasen. Foto: Stefan Tell

Designsamarbetet var kärlek vid första telefaxet

Pascal Charmolu är fransmannen som hittade kärleken i Sverige och via Konstfack i Stockholm snabbt blev en stjärna på den svenska designhimlen. Även med svenska Sagaform uppstod tycke direkt. Hans senaste verk, vasen Hold, har rönt internationell framgång och nu växer Hold till en hel familj, med flera nyheter i Sagaforms kollektion för AW 2019.

Pascal Charmolu ritade sin första produkt för Sagaform 1995. Några månader tidigare hade han fastnat för Sagaforms sätt att kombinera design med funktion, och skickat ett fax till designföretaget i Borås. Det blev starten på en relation som varat i 24 år – och ett par hundra Sagaformprodukter som bär hans namn.

Hösten 2017 funderade Pascal Charmolu på hur han skulle lösa problemet med att hitta en vas som passade snittblommor med olika höjd. Så föddes idén till vasen Hold, en klassisk glasvas med en sinnrik metallkonstruktion som går att skjuta upp och ner. Konstruktionen gör att vasen i sitt högsta läge är dubbelt så hög som i bottenläget.
Tack vare denna snilleblixt, kan Hold-vasen stabilisera blomstjälkar av nästan vilken höjd som helst, både före och efter omsnittning. Samtidigt är mängden material reducerat till ett minimum, och formspråket är rakt, nätt och enkelt.

– För mig går design och funktion hand i hand. Jag känner att jag har lyckats med min formgivning när resultatet blir enkelt att ta till sig. Däri ligger essensen i min designfilosofi, en design som löser ett praktiskt problem, utan att funktionen styr eller stör utseendet på produkten. Det måste funka i praktiken utan att funktionen tar över visuellt, säger Pascal Charmolu.

Och det har han lyckats med. I april stod det klart att Hold-vasen vunnit pris i den anrika designtävlingen IHA Global Innovation Awards, ett internationellt designpris där juryn prisar ”banbrytande innovation och kreativitet som driver branschen framåt”. Bland över 500 bidrag prisades vasen, i kategorin Heminredning och gåvor.

– Den skandinaviska designen passar mig bra. Enkelt, minimalistiskt och design som fungerar. Det får inte vara för mycket detaljer, och de detaljer som finns ska vara riktigt genomtänkta. Det handlar om att komma på enkla lösningar på praktiska problem, kombinerat med ett formspråk som håller nu och i framtiden, avslutar Pascal Charmolu.

Om Pascal Charmolu

Namn: Pascal Charmolu
Ålder: 61 år
Aktuell med: Vasen Hold för Sagaform
Bakgrund: Född i Frankrike. Utbildad på Konstfack i Stockholm. Arbetat som frilans designer, samarbetat med arkitekter och ritat inredningar, formgivit möbler, belysningsarmatur med mera. Även designat flera smyckeskollektioner.
Inspirationskälla: Den svenska naturen.
Övrigt: Är ”uppfinnartypen”, och skrev sin första patentansökan vid 17 års ålder.

I över 20 år har Sagaform bidragit till att skapa goda och kärleksfulla relationer. Att äta tillsammans har, precis som att ge varandra gåvor och presenter, sedan tidernas begynnelse varit ett sätt att bygga starka relationer. Sagaform har sedan starten kombinerat dessa två fina traditioner genom att erbjuda ett sortiment av produkter för köket och det dukade bordet som är utmärkta presenter till de allra flesta, även till sig själv.

Sagaform AB grundades i Borås 1993 och har sitt huvudkontor där än idag och vi säljer våra väldesignade produkter till kunder över hela världen. Vänligen se vår hemsida för distributörer och återförsäljare; www.sagaform.com

For over 20 years, Sagaform has helped create good and loving relationships. Eating together has like giving gifts, since the beginning of time, been a way of building strong relationships. Since its inception, Sagaform has combined these two fine traditions by offering an assortment of products for the kitchen and dinner table that are excellent gifts for the vast majority of people, including to yourself.

Sagaform AB was founded in Borås, Sweden in 1993 and has its head office there still today and we sell our well-designed products to customers all over the world. Please see our website for distributors and dealers.