Dukningstips för jul- och nyårsstunderna – duka med omtanke

Dukningstips för jul- och nyårsstunderna – duka med omtanke

Jul och nyår är årets längsta tradition. En hel månad som fylls med stunder vi delar tillsammans. Långa och korta ögonblick som förenar oss, ofta kring bordet. Därför har vi samlat tipsen hur du dukar med mer omtanke, för att skapa traditioner med ännu mer värme.

Att duka bordet handlar lika mycket om ett vackert intryck som att visa gästerna omtanke. En möjlighet att förgylla stunden man delar tillsammans och skapa minnen som lever kvar länge. Det finns många tankar kring hur man ska och bör duka, vi har samlat några värdefulla tips.

• En grundregel är att tänka på alla sinnen när man skapar stunden kring bordet. Smak via mat och dryck, doft via mat, blommor eller kanske något doftljus. Syn via en vacker dukning, gärna där något på bordet är extra iögonfallande, hörsel med en skön bakgrundsmusik eller vänners prat. Känsel når man via en skön struktur som till exempel en linneduk eller linneservetter.
  • Tänk kontraster för att få en levande dukning - högt och lågt, dyrt och billigt, nytt och gammalt. Det är kombinationen och kontrasten som gör det spännande.
  • Duka med olika material som tygservetter, duk, varierande glas, metall och dekoration i annat material
  • Ta in naturen, blommor eller växter. Dela upp en stor bukett i mindre buketter och vaser för ett mildare intryck över hela bordet, eller samla ihop till en stor bukett som blir ett pampigt blickfång mitt på bordet.
  • Tänk på att inte duka något stort mitt på bordet så att de stör synfältet mellan gästerna – man ska kunna titta varandra i ögonen utan att behöva böja sig åt sidan.
  • För en extra lyxig känsla så använd en underduk – den skyddar bordet från fläckar, dämpar ljudet och skapar en mjukare dukningsupplevelse.
  • Tänd levande ljus och gärna i olika höjd för en vacker ljusspridning.
  • Vackra, handtextade bordplaceringskort, med en bra mix mellan gästerna, är ett tecken på planerad dukning. Det signalerar att man som värd vill att gästerna ska ha det trevligt.
  • Inför nyårshelgen är de flesta trötta på julen, duka för våren och en ljus framtid. Ta in ljusare och klarare toner på textilier och addera våriga blommor som anemoner, ranunkler, tulpaner till exempel.