Mörk kork gör entré hos Sagaform

Mörk kork gör entré hos Sagaform

Historiskt sett är Sagaform känt för skandinavisk design med inslag av ljust trä. Denna säsong möter vi mörkare toner och framför allt ett nytt material – kork. Ett klassiskt och hållbart material som Sagaform omfamnat och förädlat. Den mörkbruna korken känns tidlös och lyxig – blir ett vackert och levande inslag när det blandas med andra färger och material.

Materialet kork är en svensk klassiker som hade sin storhetstid under 70-talet. När den nu gör entré hos Sagaform är den färgad mörk och känns lyxig, genuin och tidlös. Förutom att kork ger en harmonisk känsla när den appliceras i inredning så är det ett mycket miljövänligt och slitstarkt material. Kork är det mest hållbara av alla organiska material, dessutom helt biologisk nedbrytbar och återvinningsbart. hållbarhet

– Kork är ett material att räkna med framöver. Den mörkbruna korken känns klassisk, harmonisk med ändå modernt lyxig. Den gör ett starkt avtryck på hela kollektionen och blir framför allt vacker när man blandar med andra ljusare träslag, säger Beatrice Lindgren, design – och konceptchef på Sagaform AB.

Serien Nature är ett äkta svenskt original från Sagaform. Serien med små och stora karaffer i handblåst glas känns igen på sin karakteristiskt designen med en rund ek-kula som lock. Nu möter vi Nature i en ny tappning, där karaffernas runda kula är av mörk kork, formen är också uppdaterad och harmoniserar med glasserien Saga. Dessutom lanseras Dante – en serie med korkunderlägg som är lika dekorativa som praktiska. De skyddar bordet från varma och kalla drycker, eller känsliga ytor från spill. Underläggens mörkbruna färg med en dekorativ rand ger en känsla av rogivande flärd.

Värt att veta om kork!
Kork tillhör den mest hållbara av alla organiska material, helt biologisk nedbrytbar och återvinningsbart. Kork är ogenomtränglig för vätskor, dessutom allergivänligt och brandhämmande.

NATURE KORK VINKARAFF (rund)
Storlek: ø 145XH285. Rymmer 2 liter
Pris: 549 SEK/ 599 NOK/ 439 DKK/ 62 €

NATURE KORK VINKARAFF (avlång)