Sagaform instiftar formgivningspris till ung svensk design

Unga talanger inom skandinavisk interiördesign ges en unik möjlighet när Sagaform instiftar ett helt nytt designpris för designstudenter. Syftet är att rikta ljuset mot de unga talanger som vill ta sig fram på den svenska formgivarscenen, och ge möjlighet för ambitiösa unga formgivare att realisera funktionella och vackra skandinaviska formgivningsidéer.

- Nu hjälper vi till att lyfta några av de många talanger som sitter på innovativa skandinaviska designidéer, och ger dem en chans att etablera sig i branschen, säger Anna Lilja, VD på Sagaform.

Med 25 år inom den svenska designvärlden har Sagaform hunnit med många populära samarbeten med framstående skandinaviska formgivare. Nu tar man ytterligare ett steg för att främja den skandinaviska designen, och instiftar ett pris för designstudenter. Fokus ligger på vackra och funktionella vardagsföremål för det dukade bordet. Priset främjar speciellt studenter med sinne för formgivning som förbättrar och inspirerar i vardagen.

Från och med 2019 delar Sagaform ut det nya designpriset, tävlingen utlyses i januari och priset delas ut i samband med Formex i augusti. Vinnaren blir en av Sagaforms framtida formgivare, och får chansen att realisera sin produktidé tillsammans med Sagaforms designchef. Vinnaren får också en prissumma på 25 000 kronor.

Möjligheten att lyfta innovativa designstudenter ger möjligheter för båda parter i en hårt konkurrensutsatt bransch.

- Designvärlden kan vara tuff som student. Man kan komma långt med stora ambitioner och fantastiska idéer, men utan ett etablerat kontaktnät och erfarenhet och med väldigt begränsade medel är det en ganska hård värld. I och med det här priset kan vår plattform lyfta studenter med fantastiska idéer och genom det ser vi många spännande synergier, säger Anna Lilja, VD på Sagaform.

Samtliga bidrag bedöms utifrån kriterier som designnivå, innovation, materialval, hållbarhet och utvecklingspotential. Juryn består av representanter från bland annat Sagaform AB. Tävlingsregler finns på Sagaforms hemsida. Sista datum för inlämning är 31 april 2019 till designpris@sagaform.com

I över 20 år har Sagaform bidragit till att skapa goda och kärleksfulla relationer. Att äta tillsammans har, precis som att ge varandra gåvor och presenter, sedan tidernas begynnelse varit ett sätt att bygga starka relationer. Sagaform har sedan starten kombinerat dessa två fina traditioner genom att erbjuda ett sortiment av produkter för köket och det dukade bordet som är utmärkta presenter till de allra flesta, även till sig själv.

Sagaform AB grundades i Borås 1993 och har sitt huvudkontor där än idag och vi säljer våra väldesignade produkter till kunder över hela världen. Vänligen se vår hemsida för distributörer och återförsäljare; www.sagaform.com

For over 20 years, Sagaform has helped create good and loving relationships. Eating together has like giving gifts, since the beginning of time, been a way of building strong relationships. Since its inception, Sagaform has combined these two fine traditions by offering an assortment of products for the kitchen and dinner table that are excellent gifts for the vast majority of people, including to yourself.

Sagaform AB was founded in Borås, Sweden in 1993 and has its head office there still today and we sell our well-designed products to customers all over the world. Please see our website for distributors and dealers.