Sommarens trend - grönare, skönare picknick

Sommarens trend - grönare, skönare picknick

Om trangiaköket var förra årets julklapp kommer picknickkorgen stå högst på listan i år. Fika utomhus är en trend som är här för att stanna. Picknick med omtanke om naturen är det nya gröna - produkter som kan återanvändas och i snygg design.

Tack vare allemansrätten kan alla i Sverige vara ute i naturen och friska luften. En självklarhet vi ofta glömmer. Statistik visar att utflykter till Sveriges naturreservat ökade med upp till 600% under 2020 jämfört med året innan. Där allt fler också väljer att äta utomhus och ha picknick oavsett årstid.

Ofta ligger fokus på det ätbara när vi förbereder en picknick. Detaljerna runt omkring tenderar att prioriteras bort.
– God mat kan ju upplevas precis tvärtom om den får ätas på en sladdrig engångstallrik med engångsbestick. Glömmer vi filten och får sitta på fuktigt gräs blir det inte heller en härlig upplevelse. Vi tycker att man ska satsa på ett hållbart picknick-set som alltid står redo när det är dags att äta ute, säger Beatrice Lindgren, koncept – och designchef på Sagaform.

Tips för en grönare och skönare picknick

1. Satsa på hållbar servis
    Slit och släng är både dyrt och meningslöst, för såväl plånboken som naturen. Strunta i engånsprodukter och köp ett fint och hållbart picknick-set som kan användas flera gånger om. Gärna i tåligt material som tål ovarsam hantering.

2. Packa maten i en kylväska
    Förvaras maten i en kylväska så smakar den godare. Men det bästa är att du kan ta med resterna hem.

3. Servera maten i glasburkar
    Servera din picknickmat i glasburkar. Det ser trevligare ut och då smakar det godare. Gör burkarna extra fina med innehållsetiketter på snöre och sätt runt locket! Genom att servera så här är det också enkelt att ta med hem igen.

4. Hållbar vattenflaska
    Att köpa färdigt flaskvatten kanske smidigt men också onödigt. Dessutom blir det varmt och smakar inte gott efter ett tag. Investera i en vattenflaska som håller kylan ordentligt.

5. Glöm inte filten!
    Att glömma filten är ett klassiskt misstag. Ta gärna med vattenavvisande undersida så att man slipper bli blöt om det är fuktigt i marken.

6. Köp rätt produkter så är du alltid redo
    När du köper du ett bra picknick-set är du förberedd för flera år framåt. Slå ut kostanden på så många gånger du vill ha picknick de närmaste åren – så ser du att det blir billigare än engångsprodukter. Dessutom är du alltid redo när det är dags.