Använd rätt andningsskydd på rätt sätt

Använd rätt andningsskydd på rätt sätt

Andningsskydd används inom många olika områden där det förekommer luftföroreningar. Inte minst vid slipning, kapning och polering är det viktigt att använda andningsskydd för att minimera hälsoriskerna. IVL Svenska Miljöinstitutet har lanserat en ny webbplats för andningsskydd med råd och tips hur man väljer rätt andningsskydd och använder det på rätt sätt.

För att andningsskydd ska ge bra skydd måste rätt sorts andningsskydd användas på rätt sätt. Andningsskyddet ska vara personligt och individuellt utprovat, det ska hållas rent och förvaras på ett bra sätt. För filterskydd gäller att filtret måste bytas regelbundet. På webbplatsen http://www.andningsskydd.nu/ finns t.ex. ett flertal videofilmer som bl.a. visar hur man justerar och kontrollerar att andningsskyddet passar användaren. Där finns vidare anvisningar för hur man väljer rätt andningsskydd beroende på vilket arbetsmoment som ska utföras och vilken risknivå det har. Webbplatsen riktar sig till användare, arbetsgivare och arbetsledare, skyddsombud, lärare och utbildare, inköpare m.fl.