Innovationspris till Nortons diamantklinga 4x4 Explorer+

Innovationspris till Nortons diamantklinga 4x4 Explorer+

2012 års “Innovation Award” har tilldelats Nortons diamantklinga 4x4 Explorer+ i en tävling arrangerad av Business Federation of Luxembourg (FEDIL). 4x4 Explorer+ belönades i ”Process Category” för den nya och innovativa tillverkningsmetoden som används i Saint-Gobains fabrik i Bascharage, Luxemburg, för denna diamantklinga i diameter 300 mm och större. Den nya tillverkningsmetoden medger mycket stor flexibilitet i tillverkningen och rationellare produktion.

4x4 Explorer+ är en diamantklinga som kan kapa flera olika material som betong, armerad betong, asfalt, granit och stål upp till 5 mm tjocklek vilket minskar behovet av lagerhållning av olika specialklingor samt ger tidsbesparingar för byte av klinga för olika material. 4x4 Explorer + har 12 mm höga diamantsegment vilket ger 20 % längre livslängd enligt tillverkaren och segmenten är dessutom räfflade vilket ger 40 % snabbare kapning. Den finns i diametrarna 230, 300 och 350 mm för användning i bensindrivna handhållna maskiner, bordsågar samt golv- och vägsågar. Klingor med diameter 300 mm och 350 mm har trapetsformade segment vilket minskar vibrationsnivån och gör arbetet bekvämare för användaren.

”Att vår fabrik i Luxemburg har fått ett innovationspris för tillverkningsmetoden som används för 4x4 Explorer+ är vi naturligtvis glada och stolta över.” säger Henrik Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Henrik Falk

Key Account Manager Construction Market 070-547 26 91