Norton – Ett starkare varumärke

Norton – Ett starkare varumärke

För att ytterligare stärka Nortons världsledande ställning introduceras nu Blue Sky som är en helt ny visuell identitet som förstärker varumärkets värden och effektivt segmenterar produkterna. Blue Sky tillämpas på produkter, förpackningar, butiksexponering och marknadsföringsmaterial.

Med tillägget ”Saint-Gobain” till Nortons logotyp framhävs Nortons världsledande ställning som leverantör av slipmaterial och kundanpassade lösningar. Den nya trappstegssymbolen illustrerar Nortons spjutspetsteknologi och representerar de tre kvalitetsnivåerna Bra, Bättre, Bäst.

Norton är ett varumärke som står för vetenskaplig auktoritet genom att tillhandahålla innovativa lösningar med spjutspetsteknologi baserade på avancerad forskning och utveckling. Norton innebär oöverträffade och innovativa lösningar.

Norton har en enhetlig identitet i Europa, Mellanöstern och Afrika. Varje marknad har egna och anpassade produktsortiment, förpackningar och användarinformation.

Norton har en stark ställning bland gör-det-självare och kommer att stärka den ytterligare med utökade produktsortiment och högre kvalitet. Produktförpackningar och butiksmaterial har informativa användningsråd. Nortons konsumentförpackade slipprodukter finns med olika produktnamn för att indikera kvalitetsnivå och/eller marknad. Det nya butiksmaterialet anger tydligt varumärket och tack vare informationen på skyltar och förpackningar blir det enkelt för konsumenten att välja rätt slipprodukt. Flera olika trycksaker finns för kunder och konsumenter som till exempel kataloger och broschyrer för de olika sortimenten för hobby och hantverk.

Norton har ett nytt och segmenterat produktsortiment för reparation och underhåll som gör det lätt för kunden att välja rätt slipprodukt för arbetet som ska utföras. Nya och innovativa produkter introduceras kontinuerligt. Norton har fyra olika och lätt identifierbara kvalitetsnivåer med färgkoder:

• Silver och fem +++++ representerar kvalitetsnivån ”Bäst” som ger högsta kvalitet och lägsta totala slipkostnad.
  • Blå och fyra ++++ som representerar kvalitetsnivån ”Bättre” som har en excellent kombination av prestanda.
  • Röd och tre +++ som representerar kvalitetsnivån ”Bra” som har mycket bra pris/prestandaförhållande.
  • Violett och två ++ som representerar kvalitetsnivån ”Standard” som har bra prestanda med fördelaktigt pris.

Nortons förpackningar har en tydlig identitet och är färgkodade för att ange kvalitetsnivån och materialet som produkten är avsedd att användas för. Den tydliga informationen i butiken gör det snabbt och enkelt för kunden att välja rätt produkt för olika slipoperationer som kapning, slipning, gradning, ytbearbetning eller polering. En stor mängd trycksaker finns att tillgå som till exempel kompletta kataloger, broschyrer och teknisk information.

Norton har ett brett sortiment högkvalitativa produkter för reparation och lackering av bilar. Sortimentet omfattar allt från produkter för borttagning av rost och lack till produkter för polering. Alla Nortons förpackningar har en tydlig identitet med information om produktfördelar och användningsråd. Norton har ett stort utbud av olika kataloger och trycksaker som bland annat kataloger för billackerings- och plåtverkstäder, produktbroschyrer och affischer med steg-för-steginstruktioner.

Norton Clipper-sortimentet är speciellt avsett för bygg- och anläggningsindustrin. Det omfattar diamantklingor, borrkronor samt maskiner som golv- och vägsågar, bordsågar och handkapmaskiner. Norton introducerar nya produktsortiment för att uppfylla kundernas önskemål som till exempel Norton Essential för såväl professionella användare som gör-det-självare. Sortimentet kännetecknas av produkter med hög kvalitet och lång livslängd. Det nya butiksmaterialet framhäver tydligt varumärket och produkterna har tydlig information som förenklar valet av rätt produkt för kunden. Under 2014 kommer hela Norton Clipper-sortimentet att anpassas till Norton Blue Sky. Norton Clipper-katalogen omfattar hela sortimentet och ger en tydlig överblick. Dessutom finns broschyrmaterial för de nya produkterna som till exempel Clippers handhållna kapsågar.

Som världens ledande slipmaterialtillverkare erbjuder Norton produkter för tillverkningsindustrin baserade på den senaste teknologin för att öka produktiviteten. En mängd olika typer av informationsmaterial om Nortons högteknologiska och innovativa produkter finns att tillgå. Nortons nya visuella identitet med dynamisk och enhetlig design med användningsråd och teknisk information kommer konsekvent att införas på alla marknader.

Införandet av Norton Blue Sky har just börjat. Under det kommande året kommer Norton att fortsättningsvis utveckla och konsolidera kommunikationen för att ge samma enhetliga intryck av Norton oavsett var produkterna finns.