Arbetsmiljöpriset 2009 till ljuddämpade diamantkapklingan "Silencio"

Arbetsmiljöpriset 2009 till ljuddämpade diamantkapklingan "Silencio"

2009 års arbetsmiljöpris har tilldelats slipmaterialtillverkaren Saint-Gobain Abrasives för den ljuddämpade diamantkapklingan "Norton Silencio". Priset utdelades i samband med mässan Byggmaskiner på Svenska Mässan i Göteborg.

Priset har delats ut sedan 1987 med syfte att stärka arbetsmiljöförhållanden och samtidigt öka effektiviteten ute på byggarbetsplatserna. Särskild hänsyn tas till kriterier som produktionsvänlighet, ergonomiska egenskaper och arbetsmiljöpotential. Bakom Arbetsmiljöpriset står Sveriges Byggindustrier, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, Byggnads Göteborg, Swedish Rental Association, Hyrex-kedjan, Leveranstidningen Entreprenad, Tidermans Hyrmaskiner och Svenska Mässan Göteborg.

Nortons nya ljuddämpade diamantkapklinga Silencio ger mycket låg ljudnivå och som därmed är lämpad för användning i ljud- och bullerkänsliga områden eller då man vill uppnå förbättrad arbetsmiljö på t.ex. byggarbetsplatser.

Vid kapning med diamantklingor uppstår ett högt och vinande ljud som ofta uppfattas som mycket störande av omgivningen. Nortons Silencio-klingor har en helt ny konstruktion som dämpar ljudnivån i frekvensomfånget 2-6 kHz med 15 dB. Silencio-klingornas stamblad har en sandwichkonstruktion med ett specialutvecklat högabsorberande material som effektivt dämpar svängningarna i stambladet och sänker därmed ljudnivån. Klingan är även försedd med patentsökta urtag mellan segmenten som har en speciell utformning vilket gör att inga luftströmmar bildas och därmed elimineras det höga och vinande ljudet vid kapning och sågning.

Silencio-klingorna är avsedda för våt- eller torrkapning av betong, armerad betong, granit och diverse byggnadsmaterial. Klingorna har lasersvetsade segment som är 17 mm höga på klingor med 230 mm diameter och 15 mm höga på 300 - 500 mm klingor vilket ger stor livslängd på klingan. Segmenten är trapetsformade vilket ger mycket snabb kapning/sågning och ger dessutom lägre vibrationsnivå vilket också förbättrar arbetsmiljön för användaren ytterligare. De speciella segmenten är utvecklade för att ha ett mycket brett användningsområde för flera olika typer av material vilket minskar behovet av flera olika klingor. Silencio-klingorna är avsedda för användning i vinkelslipmaskiner, handhållna bensinmaskiner, golv- och vägsågar samt bords- och blockstenssågar.

Henrik Falk

Key Account Manager Construction Market 070-547 26 91