Dammfri torrkapning av kakel och klinker

Dammfri torrkapning av kakel och klinker

Clipper lanserar en ny ramsåg som möjliggör dammfri torrkapning av kakel och klinker. Normalt används våtkapning vid denna typ kapning, men tack vare en ny konstruktion kan man med Clippers nya maskin kapa torrt med dammfri arbetsmiljö vilket innebär flera fördelar enligt tillverkaren.

Att använda torrkapning för kakel och klinker har flera fördelar: Det är tidsbesparande då man slipper torka av vattnet på plattorna innan sättning, man får en renare arbetsmiljö samt sparar vatten. Den nya maskinen, som har beteckningen TR 250 HDF The Phenomenon, har en ny patentsökt konstruktion för kåpa och skärbord för att samla och eliminera dammet som uppstår vid kapning. Maskinen används med fördel tillsammans med Clippers nya dammutsug CV 401 som är speciellt anpassad till den nya ramsågen. Dammutsugen sätts igång automatiskt när maskinen startas.

Den nya ramsågen har en stabil konstruktion och ger rak och exakt kapning enligt leverantören. Den är försedd med justerbart anhåll vilket förenklar kapningen. Elkablarna har extra förstärkning vilket ger bättre säkerhet. Maskinen har skyddsklass IP54.

TR 250 HDF The Phenomenon är avsedd för diamantklingor med högst 250 mm diameter, och har en maximal skärlängd på 900 mm. Det maximala skärdjupet är 25 mm vid 90°. Maskinen har en effekt på 1.300 W och är försedd med fällbara ben med hjul för enkel transport.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04