Extra tunna kapskivor från Flexovit

Extra tunna kapskivor från Flexovit

Slipmaterialleverantören Flexovit, som ingår i Saint-Gobain Abrasives, lanserar ett nytt sortiment kapskivor med endast 0,8 mm tjocklek speciellt avsedda för kapning i tunnväggiga material.

De nya kapskivorna, som går under namnet Mega Line Inox, ger enligt leverantören mycket fina och gradfria snitt med minimal materialförbrukning och värmeutveckling. Tack vare skivornas höga stabilitet medger de exakt och snabb kapning. Kapskivorna, som är avsedda att användas i vinkelslipmaskiner, tillverkas med upphöjt nav vilket ger bättre åtkomlighet och finns i 115 och 125 mm diameter. Mindre gnistsprut, lägre ljudnivå, liten dammutveckling och minimala vibrationer gör 0,8 mm Mega Line Inox mer användarvänliga än konventionella kapskivor enligt tillverkaren. Kapskivorna är vidare s.k. järnfria, dvs. har mycket lågt innehåll av järn, svavel och klor.

Kapskivor med endast 0,8 mm tjocklek är optimerade för kapning i tunnväggiga material med en tjocklek på högst 2,0 mm som t.ex. plåt, rör och profiler i järn, stål, zink och rostfritt. Se vidare www.flexovit.se.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04