Flera nyheter från Norton på Automässan

Flera nyheter från Norton på Automässan

Norton ställer ut på Automässan i Göteborg 15-18 januari 2014 och presenterar flera produktnyheter inom slipning, polering och lackering.

Bland nyheterna kan nämnas en ny polerpasta för borttagning av repor och återställande av högblank yta. Den nya polerpastan, Norton Ice Xtra Cut, gör enligt tillverkaren detta i ett enda steg och pastan kan användas på de flesta lacker och färger. Den ger också kall polering vilket minskar risken för att förstöra topplacken. Norton presenterar också ett nytt sortiment slip- och polerrondeller speciellt avsedda för klarlack – Norton Ice. De nya rondellerna är uppbyggda av ett finmaskigt nät som är belagt med slipmedel i mycket fina kornstorlekar. Att använda ett nät för beläggning av slipkornen ger en tredimensionell beläggning som har flera fördelar: Rondellerna ger ett grundare repmönster än konventionella rondeller vilket underlättar den efterföljande poleringen, och repmönstret förblir också konstant under rondellens hela livslängd. Ryggmaterialet utgörs av skumgummi som absorberar stora mängden vatten och gör bearbetningen mjukare och mer följsam utan risk för genomslipning. Norton Ice-rondellerna har lång livslängd och ger hög ytfinhet enligt tillverkaren.

I Nortons sortiment ingår även flera produkter för maskering. På Automässan presenteras en ny maskeringsplast: Plastifilm. Den är behandlad för att motverka krackelering och flagning av lack under torkning och har en tät struktur vilket gör att ingen lack tränger igenom plasten. Plastifilm är mjuk och följsam vilken gör täckningen snabb och enkel och är statisk vilket ger direkt vidhäftning mot karossen.

Norton finns i monter B06:71 på Automässan.