Flexovit lanserar ljuddämpade diamantklingor med låg vibrationsnivå

Flexovit lanserar ljuddämpade diamantklingor med låg vibrationsnivå

Kapning av betong och andra byggnadsmaterial med diamantklingor framkallar höga och vinande ljud som ofta uppfattas som mycket störande av omgivningen. Flexovits diamantklingor Industrial Line Silent har mycket låg ljudnivå och är lämpade för användning i ljud- och bullerkänsliga områden eller då man vill uppnå förbättrad arbetsmiljö på t.ex. byggarbetsplatser.

Flexovits Silent-klingor har en sandwichkonstruktion med ett specialutvecklat högabsorberande material som dämpar svängningarna i stambladet vilket minskar ljud- och vibrationsnivån. Klingan är även försedd med patentsökta urtag mellan segmenten som har en speciell utformning vilket gör att inga luftströmmar bildas och därmed elimineras det höga och vinande ljudet vid kapning och sågning.

Industrial Line Silent med 230 mm diameter är avsedd för kapning och sågning i betong med vinkelslip. Denna klinga minskar ljudnivån med upp till 3 gånger jämfört med konventionella klingor. För sågning och kapning av diverse byggnadsmaterial med bordsåg finns Industrial Line Silent med 350 mm diameter som ger upp till 8 gånger lägre ljudnivå.

”Tack vare den låga ljud- och vibrationsnivån får man en mycket bättre arbetsmiljö på arbetsplatsen – inte bara för operatören utan även för alla andra som vistas där. Flexovits Industrial Line Silent är därför även idealisk för tätbefolkade och ljudkänsliga områden som sjukhus, skolor och bostadsområden.” säger Peter Lindell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

För mer information www.flexovit.com/sv-sv

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Flexovit och Winter.

Peter Lindell

Sales Coordinator Flexovit 070-393 95 50