Mega-Line MaXX: Ny navrondell med längre livslängd

Mega-Line MaXX: Ny navrondell med längre livslängd

Flexovit lanserar nu navrondeller i Mega-Line MaXX-sortimentet för slipning och gradning av stål och rostfritt. De nya navrondellerna har enligt leverantören längre livslängd och ger snabbare slipning.

Den nya navrondellen Mega-Line MaXX har en ny patentsökt bindemedelsteknologi som gör rondellen mer motståndskraftig och som därmed ger längre livslängd. Det nya bindemedlet gör dessutom att navrondellen har lägre vibrationsnivå och ger mindre dammutveckling vilket ger en bättre arbetsmiljö för användaren. Som slipmedel i navrondellen används zirkon som ger hög avverkning och snabb slipning. Det speciella slipmedlet har en motståndskraftig nedbrytning som är mycket mer kontrollerad vid hög avverkning jämfört med konventionell aluminiumoxid.

Navrondellerna är vidare mycket fri- och snabbskärande som i kombination med den väsentligt förbättrade livslängden ger en lägre total slipkostnad samt minskar risken för bränning av arbetsstycket enligt tillverkaren. Navrondellerna finns i 115 mm och 125 mm diameter med 7 mm tjocklek. De är avsedda för slipning av rostfritt, legeringar och kolstål men även för aluminium och andra icke-järnmetaller samt titan.

I Mega-Line MaXX-sortimentet ingår även kapskivor för stål och rostfritt i diameter 76 – 230 mm samt extra tunna kapskivor med 0,8 mm tjocklek som ger renare snitt och mindre materialförluster.

”Med de nya navrondellerna kan vi erbjuda de professionella användarna ett komplett Mega-Line MaXX-sortiment som gör såväl kapning som slipning effektivare tack vare tids- och kostnadsbesparingar samtidigt som användaren får en tystare och renare arbetsmiljö” säger Peter Lindell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Peter Lindell

Sales Coordinator Flexovit 070-393 95 50