Multi-Air rondellsystem nu även i 125 mm diameter

Multi-Air rondellsystem nu även i 125 mm diameter

Nortons system med sliprondeller och underlagsplattor för slipning av lack, primer etc., Multi Air Process, har nu utökats med 125 mm diameter vilket ger ett bredare användningsområde då flera olika maskintyper kan användas.

Vid slipning med pappersrondeller är ett av de största problemen igensättning av rondellen, vilket medför kort livslängd och försämrat slipresultat. Nortons Multi Air-system ger en väsentligt förbättrad bortforsling av slipdammet tack vare den unika hålbilden på rondell och underlagsplatta i kombination med underlagsplattans konstruktion med speciella dammutsugningskanaler. Detta nya system ger enligt tillverkaren minst 30 % effektivare bortforsling av slipdammet och mer än 35 % högre produktivitet i kombination med snabbare slipning och större livslängd på sliprondellen. Det ger också bättre arbetsmiljö för operatören.

Multi Air-sortimentet, som tidigare endast fanns i 150 mm diameter, har nu utökats med underlagsplattor och rondeller i 125 mm diameter, vilket medför att Multi Air kan användas på fler olika maskintyper än tidigare. I det nya sortimentet ingår förutom själva underlagsplattan även kardborrerondeller samt kardborrerondeller med ett skumgummiskikt. Rondellerna är främst avsedda för slipning av spackel, primer, rostskyddsprimer, nedmattning av lack samt justering av nylackad yta före polering på bilkarosser och liknande.

Patrik Olsson

Sales Coordinator Automotive Aftermarket 072-187 86 22