Norton 125 år

Norton 125 år

Slipmaterialtillverkaren Norton firar i år 125-årsjubileum. Verksamheten startade 1885 i Worcester, Massachusetts, USA, då 7 entreprenörer köpte Norton Emery Wheel Company av Franklin B. Norton. En av entreprenörerna var John Jeppson, bördig från Höganäs.

Redan 1858 hade en annan svensk utvandrare från Höganäs, Sven Pålsson (senare Swen Pulson), fått anställning vid Franklin B. Nortons krukmakeri. Sven Pålsson kom på att man kunde baka in slipkorn i lera och således tillverka konstgjorda slipskivor i önskad dimension och med olika egenskaper. Tidigare hade man varit hänvisad till slipskivor av natursten, men med denna uppfinning kunde man möta ett kraftigt ökande behov inom den spirande amerikanska industrin och detta blev grunden till Nortons idag världsledande ställning som slipmaterialtillverkare.

År 1876 fick man patent på keramiska slipskivor och 1885 var massproduktion av precisionstillverkade keramiska slipskivor i full gång. 1909 byggdes den första europeiska fabriken i Tyskland som snart följdes av Frankrike (1920), England (1930) och Italien (1935). I början av 1930-talet stärkte Norton sin position genom att utöka sortimentet med flexibla slipprodukter (ark, band, rondeller etc.) och i slutet av samma decennium även diamant- och bornitridslipskivor.

1950 hade Norton etablerat sig som den världsledande tillverkaren av slipmaterial. Genom ett förvärv i Brasilien 1956 etablerade sig Norton i Sydamerika, vilket följdes av fabriker i Indien (1968) och Japan (1972). Denna kontinuerliga expansion baserad på innovation och hög teknologisk nivå har fortsatt och Norton har idag verksamhet i 28 länder i hela världen.

Norton börsintroducerade 1963 på New York-börsen och 1990 förvärvades Norton av Saint-Gobain – en världsledande tillverkare av industriella material som grundades i Frankrike 1665. Nortons slipprodukter marknadsförs i Sverige av Saint-Gobain Abrasives AB med huvudkontor i Sollentuna, Stockholm.

Norton är ett väletablerat varumärke inom svensk industri, och är framförallt känt för ett mycket brett produktsortiment av hög kvalitet. Norton tillverkar mer än 290.000 olika slipprodukter; I sortimentet ingår bl. a. keramiska slipskivor, slipduksband, fiberrondeller, lamellrondeller, diamant- och bornitridslipskivor, skärpverktyg, kapskivor, navrondeller, polernylon, diamantkapklingor m.m. Nortons produkter används främst inom verkstadsindustri, verktygstillverkning, maskintillverkning, underhålls­verkstäder, biltillverkning, järn- och stålverk, gjuterier och byggindustrin.

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04