Norton lanserar ny diamantkapklinga med kapdjupindikator

Norton lanserar ny diamantkapklinga med kapdjupindikator

Slipmaterialleverantören Norton lanserar en ny typ av diamantkapklinga med ett patentsökt system som visar kapdjupet. Den nya klingan, som har beteckningen Explorer 4x4, kapar dessutom flera olika material som armerad betong, granit, asfalt samt stål upp till 5 mm tjocklek.

Vid kapning av tjockare material är det oftast både snabbare och kostnadseffektivare att göra flerstegssnitt. Flerstegskapning kan göra operationen upp till 30 % snabbare samtidigt som förslitningen på klingan minskar. Om man önskar ett totalt kapdjup på exempelvis 10 cm, så bör man göra två snitt på 5 cm vardera. Nortons nya kapklinga med det patentsökta systemet för att ange kapdjupet förenklar detta arbete.

Den nya klingan kan kapa flera olika byggnadsmaterial vilket minskar behovet av lagerhållning av olika specialklingor samt ger tidsbesparingar för byte av klinga för olika material. Explorer 4x4 kapar förutom armerad betong, asfalt, granit mm även stål upp till 5 mm tjocklek.

Explorer 4x4 har 10 mm höga lasersvetsade segment med ett nytt metallbindemedel och diamanter av högsta kvalitet vilket ger extra stor livslängd samt ett specialutformat och förstärkt stamblad som ger ökad stabilitet. Den nya klingan finns i diameter 230 mm, 300 mm och 350 mm och är avsedd för att användas i bensindrivna handhållna maskiner, bordsågar samt golv- och vägsågar.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04