Norton lanserar tunna kapskivor med friskärande egenskaper

Norton lanserar tunna kapskivor med friskärande egenskaper

Tunna kapskivor är speciellt lämpade för kapning av tunnväggiga detaljer som t.ex. rostfria rör. Norton lanserar nu en ny tunn kapskiva med 1,6 mm tjocklek. Den nya kapskivan, som har beteckningen X-Treme Long Life, har friskärande egenskaper som uppges ge upp till 30 % bättre prestanda.

X-Treme Long Life kapskivor har fått en mindre skivetikett än vad som är vanligt. Detta ger flera fördelar som att skivan blir mer friskärande och ger snabbare och mjukare kapning samt att vibrationsnivån blir lägre. Dessutom får man rena och fina snitt och hög precision i kapningen. Såväl avverkningsgraden som livslängden kan ökas med upp till 30 % enligt tillverkaren. Nortons nya kapskivor med 1,6 mm tjocklek används i vinkelslip för kapning av stål, rostfritt och hårda legeringar. Den nya kapskivan finns i 115 och 125 mm diameter. Förra året lanserade Norton en friskärande kapskiva med 1,0 mm tjocklek som är särskilt lämplig för kapning av detaljer med ca 3 mm tjocklek. Den nya kapskivan med 1,6 mm tjocklek rekommenderas för en materialtjocklek på ca 7 mm.

”Med Nortons nya tunna kapskiva X-Treme Long Life får man en kapning med mycket hög precision och fina och rena snitt utan bränning. Tack vare den långa livslängden och snabba kapningen får man högre produktivitet och lägre total kapkostnad.” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.