Norton utökar sitt utbud för aluminiumbearbetning

Norton utökar sitt utbud för aluminiumbearbetning

Norton, den globala tillverkaren av slipprodukter, har uppgraderat sitt sortiment för bearbetning av aluminium och icke-järnmetaller. Det utökade sortimentet omfattar välkända kapskivor och navrondeller som kompletteras med nya lamellrondeller med öppen struktur för användning i vinkelslipmaskiner.

De nya kapskivorna och navrondellerna i Norton ALU-serien har ett nytt, specialutvecklat bindemedel som är mycket mer beständigt mot igensättning och som i kombination med unika aluminiumoxidkorn ger upp till 30 procent högre prestanda än vårt tidigare aluminiumsortiment.

Tack vare den specialutvecklade sammansättningen ger verktygen en snabb, smidig och fri avverkning utan igensättning – även på mjuka material.

En nykomling i sortimentet är lamellrondellen Norton Alu Mesh. Den är utformad för hög avverkningshastighet på metall och har en öppen struktur som minskar värmeutvecklingen vid användning på en vinkelslip, vilket ger bättre detaljkvalitet och minimal materialförlust. De här verktygen är ideala för att slipa bort rost eller färg på plåt och tunna profiler.

- Den nya produktlinjen Norton ALU för vinkelslipmaskiner är vårt svar på den växande efterfrågan på högpresterande slipprodukter som är avsedda speciellt för aluminium och mjuka metaller. Vi är övertygade om att våra sliplösningar för icke-järnmetaller uppfyller och överträffar våra kunders förväntningar på alla sätt och vis, genom att erbjuda betydligt snabbare avverkning, längre livslängd samt förbättrad användarkomfort, säger Tomasz Dus, produktchef på Norton Abrasives.

För mer information om produktlinjen Norton ALU kan du kontakta din lokala Norton-representant eller besöka www.nortonabrasives.com/sv-sv.

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Flexovit och Winter.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04