Ny diamantklinga ger tystare kapning och bättre arbetsmiljö

Ny diamantklinga ger tystare kapning och bättre arbetsmiljö

Norton lanserar en ny diamantkapklinga som ger mycket låg ljudnivå och som därmed är lämpad för användning i ljud- och bullerkänsliga områden eller då man vill uppnå förbättrad arbetsmiljö på t.ex. byggarbetsplatser.

Vid kapning med diamantklingor uppstår ett högt och vinande ljud som ofta uppfattas som mycket störande av omgivningen. Nortons nya diamantklingor, som har beteckningen Silencio, har en helt ny konstruktion som dämpar ljudnivån i frekvensomfånget 2-6 kHz med 15 dB enligt tillverkaren. Tidigare har man lyckats sänka ljudnivån till viss del (med upp till 6 dB) med hjälp av en sandwichkonstruktion av klingans stamblad med stål/koppar/stål. Nortons Silencio-klingor har också en sandwichkonstruktion men där kopparen ersatts med ett specialutvecklat högabsorberande material som dämpar svängningarna i stambladet effektivare än koppar och därmed sänker ljudnivån med mer än 300 % än vad som tidigare varit möjligt. Klingan är även försedd med patentsökta urtag mellan segmenten som har en speciell utformning vilket gör att inga luftströmmar bildas och därmed elimineras det höga och vinande ljudet vid kapning och sågning.

Klingorna, som finns i diametrarna 300 och 350 mm, är avsedda för våt- eller torrkapning av betong, armerad betong och diverse byggnadsmaterial med handhållna bensinmaskiner, golv- och vägsågar samt bords- och blockstenssågar. Klingorna har 15 mm höga lasersvetsade segment vilket uppges ge stor livslängd på klingan. Segmenten är trapetsformade vilket ger mycket snabb kapning/sågning och ger dessutom lägre vibrationsnivå vilket förbättrar arbetsmiljön för användaren.

Henrik Falk

Key Account Manager Construction Market 070-547 26 91