Ny effektivare ytförbättringsrondell

Ny effektivare ytförbättringsrondell

Norton lanserar en ny ytförbättringsrondell som ger effektivare slutbearbetning efter slipning av detaljer i t.ex. stål och rostfritt.

Den nya rondellen, som har beteckningen Vortex Rapid Finish, används för ytförbättring efter slipning med t.ex. navrondeller, fiber- eller lamellrondeller för att uppnå slutlig ytfinhet. Användningsområdet omfattar bl.a. borttagning av sliprepor, bearbetning av ytdefekter, gradning, kantbrytning, rengöring, korrosion- och oxidborttagning och polering. Den ger enligt tillverkaren en jämn och fin yta utan bränning, och ger snabb bearbetning i kombination med stor livslängd.

Vortex Rapid Finish är tillverkad av polernylon med ett patenterat slipmedel som i kombination med en helt ny tillverkningsmetod ger upp till dubbla avverkningen jämfört med konventionella ytförbättringsrondeller. Den aggressiva bearbetningen och ett nytt avancerat bindemedel ger ökad livslängd med upp till fördubblat antal bearbetade detaljer per skiva med bibehållen ytfinhet enligt tillverkaren. Rondellen har jämn och konstant avverkning och ger högre kvalitet på de bearbetade detaljerna utan smetning eller besvärande lukt.

Vortex Rapid Finish är uppbyggd av en rondell i polernylon som är fäst på en glasfiberarmerad stödplatta. Den är avsedd för användning i 115 mm och 125 mm vinkelslipmaskin för skilda användningsområden inom exempelvis mekaniska verkstäder, gjuterier, bilplåt- och billackeringsverkstäder, varvs- och offshoreindustri, verkstadsindustri, tillverkning av rostfria detaljer för t.ex. livsmedelsindustrin. Vortex Rapid Finish används för påfrestande gradning, slutbearbetning, borttagning av svetsstänk och sliprepor, nedslipning av mindre svetsar, bearbetning av diskbänkar, tankar mm.

Se vidare på www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04