Ny kapskiva med extra lång livslängd

Ny kapskiva med extra lång livslängd

En ny kapskiva med förbättrade egenskaper som t.ex. extra lång livslängd och snabbare kapning lanseras av Norton.

Den nya kapskivan, som har beteckningen Norton Quantum, har en ny patentsökt bindemedelsteknologi som gör skivan mer motståndskraftig och som därmed ger längre livslängd. Det nya bindemedlet gör dessutom kapskivan mycket stabil vilket ger lägre vibrationsnivå, mindre dammutveckling och högre precision. Som slipmedel i kapskivan används NorZon Plus som ger hög avverkning och snabb kapning. Kapskivan innehåller en mycket hög koncentration av premiumslipmedel.

Norton Quantum kapskivorna är extra tunna (1,0 - 1,6 mm tjocklek) vilket ger rena och fina snitt och som dessutom minimerar materialförlusterna. De är avsedda för kapning med 115 och 125 mm vinkelslipmaskin av rostfritt, legeringar och kolstål men även för aluminium och andra icke-järnmetaller samt titan.

NorZon Plus-slipkornet är mycket motståndskraftigt mot nedbrytning och har ett mer kontrollerat nedbrytningsmönster vid hög avverkning jämfört med konventionell aluminiumoxid. Detta gör Norton Quantum mycket fri- och snabbskärande som i kombination med den väsentligt förbättrade livslängden (60 % - 200 % längre livslängd jämfört med Norton X-Treme Life kapskivor) ger en lägre total kapkostnad samt minskar risken för bränning av arbetsstycket enligt tillverkaren.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04