Ny kombinerad kap-, slip- och polerskiva från Flexovit

Ny kombinerad kap-, slip- och polerskiva från Flexovit

Slipmaterialleverantören Flexovit lanserar en helt ny kombinerad kap-, slip- och polerskiva för användning i vinkelslipmaskin. Det unika med den nya skivan, som har beteckningen Flexovit All-in-1, är att den är uppbyggd med en helt ny teknik som gör att en och samma skiva kan användas för kapning, lättare slipning och efterpolering. Skivan ger enligt leverantören betydande tids- och kostnadsbesparingar genom att användaren inte behöver byta skiva mellan exempelvis kapnings- och slipningsmomenten.

Den nya skivan har dessutom större livslängd jämfört med konventionella kapskivor och navrondeller. Maximal säkerhet uppnås tack vare den unika armeringsstrukturen med tre lager armeringsnät av glasfiber. Speciella fyllnadsmedel tillsammans med finkornigt slipmedel bidrar till att ge en fin och ren yta vid slipning och polering. Fyllnadsmedlen bidrar också till lägre temperaturnivå vilket minskar risken för bränning av arbetsstycket. Slipmedlets aggressivitet och friskärande egenskaper ger effektiv kapning. Skivans uppbyggnad medför också lägre ljudnivå och mindre vibrationer vilket bidrar till större komfort för användaren.

Flexovit All-in-1 är avsedd för användning i vinkelslipmaskiner för kapning, slipning och polering av järn, stål och rostfritt. För kapning används 90° arbetsvinkel och då skivan endast är 2,2 mm tjock ger den relativt snabb kapning i kombination med fina snitt. För slipning används 30° - 45° vinkel, och vid 5° - 15° arbetsvinkel ger skivan en polerande effekt. Den nya skivan tillverkas i dimensionerna 115 och 125 mm diameter och är järn-, svavel- och klorfri.

Se även www.flexovit.se

Anders Johansson