Ny lamellrondell med längre livslängd

Ny lamellrondell med längre livslängd

Flexovit lanserar en ny lamellrondell med extra lång livslängd. Den nya rondellen, Mega-Line SG LongLife, har dessutom förbättrade egenskaper vid slipning av värmekänsliga material som t.ex. rostfritt stål.

Den nya lamellrondellen är uppbyggd av en ny typ av slipdukslameller som består av en mycket kraftig polyesterduk som belagts med keramiskt slipmedel. Den kraftiga ryggen gör lamellrondellen mycket motståndskraftig mot nedslitning och söndertrasning vilket ger längre livslängd enligt tillverkaren. Slipmedlet som används ger hög avverkning på kort tid. Slipduken har belagts ett speciellt ytskikt, s.k. supersize, som gör Mega-Line SG LongLife mer kallskärande än konventionella lamellrondeller. Denna egenskap reducerar värmeutvecklingen under slipningen och minskar risken för bränning av arbetsstycket, vilket gör den lämplig för slipning, gradning och kantbrytning av värmekänsliga material som rostfritt stål, krom, kobolt, titan och andra svårslipade metaller.

Lamellrondellerna, som har en stödplatta av glasfiber, är avsedda för användning i vinkelslipmaskin och finns i 125 mm diameter i kornstorlekarna 40 och 60.

”Med det här nya sortimentet lamellrondeller för vinkelslipar blir slipningen mycket snabbare och effektivare vilket bidrar till att sänka den totala slipkostnaden” säger Peter Lindell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB. ”Dessutom minimeras risken för bränning vid slipning av värmekänsliga material”.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Peter Lindell

Sales Coordinator Flexovit 070-393 95 50