Ny rondell ger snabbare tak- och väggslipning

Ny rondell ger snabbare tak- och väggslipning

Norton lanserar en ny slipnätsrondell speciellt avsedd för slipning av t.ex. spackel på tak och väggar. Den nya rondellen, som har beteckningen Screenback Q43N, ger snabbare slipning och har längre livslängd enligt tillverkaren.

Den nya slipnätsrondellen är uppbyggd på ett nät av vävd polyester som belagts med slipmedel av kiselkarbid. Detta slipmedel är mycket skarpt och aggressivt vilket ger hög avverkning samtidigt som man får en fin yta. Så till exempel ger en rondell i korn 120 snabb slipning och en yta som motsvarar slipning med korn 150. Rondellernas baksida har kardborrefastsättning och är avsedda för användning med tak- och väggslipmaskiner, s.k. giraffer, med dammutsugning. Slipnätet är mycket genomsläppligt varför man får effektiv dammutsugning. Screenback-rondellernas uppbyggnad med den öppna nätstrukturen gör också att igensättningen blir minimal varför de får lång livslängd. De är vattenfasta och kan användas för såväl torr- som våtslipning. Screenback Q43N finns med diameter 225 mm och i kornstorlekar 60 – 220.

”Tack vare de nya slipnätsrondellerna uppbyggnad går slipningen av exempelvis spackel på gipsväggar och tak betydligt snabbare samtidigt som man får en finare yta. Dessutom har de mycket lång livslängd vilket bidrar att sänka den totala slipkostnaden ytterligare” säger Jonas Falk, försäljningssansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04