Nya lamellrondeller från Norton

Nya lamellrondeller från Norton

Slipmaterialleverantören Norton lanserar två nya sortiment lamellrondeller med en ny typ av slipduk som ger förbättrade egenskaper vid slipning av metall.

Lamellrondellerna är uppbyggda av en ny typ av slipdukslameller som består av en mycket kraftig bomulls/polyesterduk som belagts med slipmedel av zirkon-aluminiumoxid. Den kraftiga ryggen gör lamellrondellen mycket motståndskraftig mot nedslitning och söndertrasning vilket ger större livslängd enligt tillverkaren.

Slipmedlet som används är avsett för slipning av järn, stål och rostfritt och ger hög avverkning på kort tid. De nya lamellrondellerna, som har beteckningen Blue Star, är speciellt avsedda för påfrestande slipning med hög avverkning på järn, stål och rostfritt. Jämfört med konventionella lamellrondeller har dessa större livslängd och ger effektivare slipning. De finns i två olika utföranden: Dels med stödplatta av glasfiber och dels med stödplatta av nylon i dimensionerna 115, 125 och 180 mm.

I sortimentet ingår även en variant med ett större antal och extra långa slipdukslameller. Denna lamellrondell, som har beteckningen Jumbo, innehåller således en betydligt större mängd slipmaterial, vilket gör att livslängden kan ökas med minst 30 % enligt leverantören. Dessa rondeller har stödplatta av glasfiber och är speciellt lämpade för påfrestande slipning och kantbrytning av stål och rostfritt stål. De finns i dimensionerna 115, 125 och 180 mm.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04