Saint-Gobain Abrasives inför FSC-certifierat papper i flexibla slipprodukter

Saint-Gobain Abrasives inför FSC-certifierat papper i flexibla slipprodukter

Saint-Gobain Abrasives inför successivt FSC-certifierat papper i flexibla produkter med ryggmaterial av papper.

Flexibla slipprodukter kan ha olika typer av ryggmaterial som t.ex. bomullsduk, papper, fibermaterial och polyesterduk. På ryggmaterialet limmas slipkornen fast och man får då en smidig och följsam slipprodukt. Exempel på flexibla slipprodukter är ark, band och rondeller. Som ett led i Saint-Gobains kontinuerliga miljöarbete införs nu FSC-certifierat papper i flexibla slipprodukter med pappersrygg.

Saint-Gobain Abrasives fabriker i Conflans (Frankrike), Wesseling (Tyskland) och Kolo (Polen) är certifierade för tillverkning av FSC-produkter. För att garantera spårbarheten ska varje led i kedjan vara FSC-certifierat och Saint-Gobain Abrasives distributionscentral i Frankrike är redan FSC-certifierad och inom de närmaste månaderna kommer distributionscentralerna i England och Holland också att certifieras.

FSC (Forest Stewardship Council) är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. FSC:s främsta verktyg är att utveckla regler och rekommendationer för ett ansvarsfullt bruk av skogen. Den som vill följa reglerna kan certifiera sitt skogsbruk. Systemet är frivilligt och globalt.

Saint-Gobain Abrasives är den första slipmaterialtillverkaren som säljer FSC-certifierade produkter och redan idag finns ett flertal FSC-certifierade slipprodukter i Saint-Gobain Abrasives sortiment. De certifierade produkterna är märkta med FSC-logotypen på förpackningen och specifikationen som trycks på pappersryggens baksida har tillägget ”F” (t.ex. G131F). FSC-märket gör att konsumenter och företag kan välja varor av trä som kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk, det vill säga ett skogsbruk som tar hänsyn till människor och miljö.

”Inom Saint-Gobain har miljö- och säkerhetsfrågorna högsta prioritet och med införandet av FSC-certifierat papper i flera av våra flexibla slipprodukter är vi glada att kunna bidra till en bättre miljö” säger Jörgen Norell, miljö- och säkerhetsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även http://www.saint-gobain.com/en/sustainable-development