Snabbare ytförbättring med nya rondeller

Snabbare ytförbättring med nya rondeller

Flexovit lanserar ett nytt sortiment rondeller, FlexFinish, för ytförbättring efter slipning av detaljer i järn, stål och rostfritt samt icke-järnmetaller som t.ex. aluminium, brons och mässing.

De nya rondellerna, som har beteckningen FlexFinish, används för ytförbättring efter slipning med t.ex. navrondeller, fiber- eller lamellrondeller för att uppnå slutlig ytfinhet. Användningsområdet omfattar bl.a. borttagning av sliprepor, bearbetning av ytdefekter, lättare gradning och kantbrytning, rengöring, korrosion- och oxidborttagning samt polering. De ger enligt tillverkaren en jämn och fin yta utan bränning, och ger snabb bearbetning i kombination med lång livslängd.

FlexFinish-rondellerna är uppbyggda av en rondell i polernylon som är fäst på en glasfiberarmerad stödplatta. De är avsedda för användning i 115 mm och 125 mm vinkelslipmaskin, och finns i olika grovlekar och med två olika slipmedel: Kiselkarbid som ger en blank yta och aluminiumoxid som ger en matt yta. FlexFinish-rondellerna används för ytförbättring av metall inom exempelvis mekaniska verkstäder, gjuterier, bilplåt- och billackeringsverkstäder, varvs- och offshoreindustri, verkstadsindustri, tillverkning av rostfria detaljer för t.ex. livsmedelsindustrin.

Flexovit har ett komplett sortiment rondeller för metallbearbetning med vinkelslipmaskin som omfattar FlexClean MaXX för grovrengöring och gradning, FlexFinish MaXX för ytkonditionering, borttagning av slipmärken och ytdefekter samt FlexFinish för ytbearbetning för att uppnå mycket fin yta.

”Med den här nya typen av ytförbättringsrondell kommer bearbetningen efter själva slipningen att gå både fortare och enklare och man uppnår snabbt önskad ytfinhet” säger Peter Lindell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Peter Lindell

Sales Coordinator Flexovit 070-393 95 50