Utökat sortiment diamantkapklingor för flera olika material

Utökat sortiment diamantkapklingor för flera olika material

Nortons sortiment med diamantkapklingan Explorer 4x4 har utökats med flera nya dimensioner. Explorer 4x4 kapar flera olika material som betong, armerad betong, granit, asfalt samt stål upp till 5 mm tjocklek och har ett patentsökt system som visar kapdjupet.

Diamantkapklingan Explorer 4x4 fanns tidigare i diametrarna 230, 300 och 350 mm för användning i bensindrivna handhållna maskiner, bordsågar samt golv- och vägsågar. Nu har sortimentet utökats med klingor i diameter 115, 125 och 180 mm för användning i vinkelslipmaskin och 400 och 450 mm för användning bensindrivna maskiner samt bords-, golv- och vägsågar.

Klingan kan kapa flera olika byggnadsmaterial vilket minskar behovet av lagerhållning av olika specialklingor samt ger tidsbesparingar för byte av klinga för olika material. Explorer 4x4 kapar förutom betong, armerad betong, asfalt, granit mm även stål upp till 5 mm tjocklek. Om man dessutom använder metallbussningen Quick-Fix breddas användningsområdet ytterligare. Denna metallbussning medger att en diamantklinga kan användas på 3 olika axeldimensioner. En och samma Explorer-klinga kan således användas i både bordsåg, bensinkap och golvsåg vilket breddar användningsområdet ytterligare.

Explorer 4x4 har 10 mm höga lasersvetsade segment med ett nytt metallbindemedel och diamanter av högsta kvalitet vilket ger extra stor livslängd samt ett specialutformat och förstärkt stamblad som ger ökad stabilitet.

Vid kapning av tjockare material är det oftast både snabbare och kostnadseffektivare att göra flerstegssnitt. Flerstegskapning kan göra operationen upp till 30 % snabbare samtidigt som förslitningen på klingan minskar. Om man önskar ett kapdjup på exempelvis 10 cm, så bör man göra två snitt på 5 cm vardera. Explorer 4x4 i diameter 230 - 450 mm är försedd med det patentsökta systemet för att ange kapdjupet vilket förenklar arbetet.

”Med det utökade sortimentet breddas användningsområdet ytterligare för denna unika klinga som kan kapa och såga i flera olika material och därmed minskar behovet av flera olika klingor för varierande material” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04