Utökat sortiment Quantum kapskivor och navrondeller

Utökat sortiment Quantum kapskivor och navrondeller

Nortons sortiment Quantum kapskivor och navrondeller har utökats med flera nya dimensioner och typer vilket ger ett bredare användningsområde.

Bland nyheterna kan nämnas små kapskivor med 76 mm diameter som i första hand är avsedda att användas i raka pneumatiska maskiner för kapning i plåt och andra tunnare material. Dessa små kapskivor är förpackade i en praktisk hängförpackning med 5 st kapskivor. Dessutom lanseras en Quantum navrondell i 230 diameter för slipning av t.ex. rostfritt, legeringar och kolstål med vinkelslipmaskin.

Sortimentet har vidare utökats med ett flertal extra tunna kapskivor med 0,8 mm tjocklek i 115 mm och 125 mm diameter. Dessa tunna kapskivor ger mycket fina och rena snitt samt minimala materialförluster. Flera kapskivor med större diameter lanseras också: 180 x 1,6 mm och 230 x 1,9 mm för kapning med vinkelslipmaskin.

Norton Quantum har en ny patentsökt bindemedelsteknologi som gör skivan mer motståndskraftig och som därmed ger längre livslängd. Det nya bindemedlet gör dessutom kapskivan mycket stabil vilket ger lägre vibrationsnivå, mindre dammutveckling och högre precision. Som slipmedel i kapskivan används NorZon Plus som ger hög avverkning och snabb kapning. Kapskivan innehåller en mycket hög koncentration av detta premiumslipmedel. Norton Quantum är mycket fri- och snabbskärande som i kombination med den väsentligt förbättrade livslängden ger en lägre total kapkostnad samt minskar risken för bränning av arbetsstycket enligt tillverkaren.

”Det utökade Quantum-sortimentet ger de professionella användarna större valfrihet och bredare användningsområde med denna premiumprodukt med oöverträffad livslängd” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04