Winter lanserar nytt system för skärpning

Winter lanserar nytt system för skärpning

Winter har utvecklat ett nytt system skärprullar för skärpning av keramiska slipskivor samt diamant- och CBN-slipskivor. Det nya sortimentet omfattar två olika typer av skärprullar för CNC-skärpning: DDS Plus och DDS Cut.

DDS Plus är tillverkade med exakt positionerade CVD-stavar i ett metallbindemedel. DDS Plus skärprullar är främst avsedda för skärpning av keramiskt bundna slipskivor med sintrade slipkorn.

DDS Cut skärprullar är speciellt avsedda för skärpning av diamant- och CBN-slipskivor med keramiskt eller fenoplastbindemedel. Tack vare radiella spår i slipbanan agerar DDS Cut mer aggressivt och ger en grövre och aktivare yta på slipskivan vilket gör att sliptrycket kan minskas och risken för bränning av arbetsstycket minskar.

“Tack vare de nyutvecklade skärprullarna DDS Plus och DDS Cut får man store möjligheter att ge slipskivorna exakt de egenskaper som man önskar för olika precisionsslipningsoperationer.” säger Gunnar Holstein, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04