Marknadskommentar från Säkra 31 mars

Marknadskommentar från Säkra 31 mars

Det fortsätter att komma bra tecken avseende den globala ekonomiska återhämtningen efter fjolåret krasch, och tillväxten får ny kraft av de enorma stödpaket som löpande presenteras från regeringar och centralbanker. Tillsammans med förhoppningar om att covidkrisen ska avta späder det även på optimismen och riskviljan på aktiemarknaden, som fortsatt att stiga under årets inledande månader. Bland de aktiemarknader som utvecklats starkast, såväl sedan årsskiftet som de senaste tolv månaderna, hittar vi Stockholmsbörsen som i år stigit med 12 procent. Viss oro har dock uppstått kring inflationsutvecklingen, vilket fått obligationsräntorna att stiga på flera håll. I marknadsbrevet vi tittar denna gång även övergripande på hållbara investeringar, en fråga som varit aktuell länge och som nu äntligen verkar få ett brett genombrott.

Stabila makrosignaler och stigande börs

Den globala ekonomiska återhämtningen fortsätter och makrosignalerna är generellt positiva. Exempelvis visar den senaste uppdateringen av det globala inköpschefsindexet från JPMorgan på en stärkt trend i företagen. Indexet steg i den senaste uppdateringen till den högsta nivån på tre år, och är nu i nivå med de högsta värden vi sett på ett decennium, och hela 23 av 29 nationer uppvisade ett stigande index, vilket indikerar en ökad aktivitet i tillverkningsindustrin jämfört med föregående månad. Viktigt var också att de stora industrinationerna Tyskland och USA var bland de länder som ledde utvecklingen. Från undersökningen är det även värt att notera att det finns tydliga tecken på inflation, för nionde månaden i rad steg inköpspriserna som ett resultat av ökad efterfrågan men med ett begränsat utbud vad gäller insatsvaror. Inflationsnivån bedöms i undersökningen ligga nära toppnivåerna sedan finanskrisen, och är en anledning till att vi sett en rörelse uppåt i obligationsräntorna på flera marknader de senaste månaderna, låt vara från låga nivåer

Även OECD:s ledande indikator, som försöker att förutsäga de ekonomiska trenderna i olika länder, visar på en fortsatt uppgång. Utfallet i den senaste mätningen visade visserligen bara en marginell förbättring från föregående månad, men bekräftar en obruten stärkt trend från läget för ett år sedan. Utvecklingen är dessutom likartad oavsett vilka ekonomier vi studerar, där de ledande ekonomierna i såväl USA, Europa som Asien visar samma underliggande positiva trend.

Aktiemarknaden har också fått en flygande start under 2021, med flera börser som under de inledande månaderna noterat uppgångar på omkring 10 procent. I toppen hittar vi Stockholmsbörsen där det breda indexet OMXSPI i skrivande stund stigit med 12 procent, och där storbolagen för tillfället utvecklats bäst med en uppgång på hela 16 procent. Scenförändringen från samma tidpunkt i fjol kunde knappast vara större, och räknat på ett år tillbaka noterar vi en uppgång på nästan osannolika 71 procent på den svenska aktiemarknaden, även det i topp jämfört med andra marknader.

Fortsatta stimulanser är den mest uppenbara förklaringen till utvecklingen, kanske tydligast i USA via Joe Bidens enorma åtgärdspaket på 1900 miljarder dollar, varav en del går direkt till hushållen via utskickade checkar. Bedömare säger att de sammantagna åtgärderna i USA nu är de största sedan depressionen under 1930-talet. Även i Europa fortsätter åtgärderna, bland annat via centralbanken ECB:s utökade stödköp. Förhoppningar om en normalisering i samhället i takt med att vaccinationsprogrammen rullas ut förstärker optimismen och ger en förhoppning om att konsumenterna ska vakna till och spendera mer. Det gör även att vi kan vänta oss att BNP-prognoserna successivt kommer att justeras upp och ytterligare spä på den positiva bilden, i en positiv spiral. Ett exempel på det är när amerikanska Federal Reserve nyligen justerade upp sin egen prognos för årets tillväxt från tidigare 4,2 procent till 6,5 procent, samtidigt som arbetslösheten väntas falla till 4,5 procent vid utgången av 2021.

Även om de generella tongångarna är optimistiska bland olika bedömare och bankernas strateger så kan man mellan raderna också utläsa en viss försiktighet. För inga träd växer till himlen, och det finns en tydlig risk för överhettning när stimulanserna eldar på samtidigt som ekonomin återhämtar sig och aktiemarknaden stiger. Det handlar då inte minst om oron för att inflationen ska börja stiga och att åtstramningar från centralbanker kommer ske snabbare än vad prognoserna tidigare sagt. Idag är den allmänna uppfattningen att styrräntorna kommer att ligga kvar på nuvarande låga nivåer i åtminstone 1–2 år men den bilden kan förändras snabbt om vi når en överhettningssituation.

För lika onormalt som att börsen föll handlöst för ett år sedan, lika ovanligt är det att aktiemarknaderna bara fortsätter att stiga utan stopp. Det normala är faktiskt att vi en eller ett par gånger per år får korrigeringar på börserna, även om den underliggande trenden kan vara fortsatt uppåt. Det är något man som investerare måste ha med i bedömningen när man gör sin ekonomiska plan och sätter risken i sin portfölj, balans mellan risk och avkastning är som alltid avgörande.

Hållbara investeringar i fokus

Intresset för hållbara investeringar har ökat de senaste åren, och inte minst under 2020 hamnade hållbarhet i fokus. En viktig anledning är en generellt större medvetenhet och därmed vilja att investera hållbart, naturligtvis till följd av synliga effekter på miljön och dessutom en debatt i svallvågorna av Trumps politiska gärning. Samtidigt har vi det senaste året kunnat se kursmässiga framgångar för ett antal profilerade bolag med (åtminstone till synes) affärsmodeller med inriktning mot hållbarhet. Ett exempel är elbilstillverkaren Tesla vars kursutveckling är minst sagt spektakulär, men faktum är att fondkategorin Ny energi var den som uppvisade starkast avkastning av alla under fjolåret, samtidigt som kategorin (gammal) Energi var den med svagast utveckling. Men det är inte enbart under 2020 som skiftet skett utan det är en gradvis förändring som vi kunnat följa under en rad år, ser vi exempelvis på listan över världens största bolag för 10 år sedan så återfanns oljebolagen Exxon Mobile, Petro China, Shell, Chevron och PetroBras alla på topplistan, medan vi idag så gott som uteslutande har IT-/Teknologibolag bland de tio största noterade bolagen.

Oljebolagen hamnar av förklarliga skäl i skottlinjen när det diskuteras hållbarhet, då många har tagit sikte på just utvinning och användning av fossila bränslen i en form av exkluderande urvalskriterier, men det finns en rad andra faktorer som också finns på radarn när det handlar om hållbarhet. Ofta lyfter man fram ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet som de tre grundpelarna. Men ett tydligt problem för den som haft viljan att investera hållbart är svårigheten att avgöra vilka fonder som är hållbara och inte, och att definitionerna har spretat mellan olika aktörer på marknaden. Det är en anledning till EU tagit fram nya regelverk för en enhetlig definition kring hållbarhet och nya krav kring kommunikationen från exempelvis fondbolagen hur detta införlivats i förvaltningsprocessen, regler som implementeras under 2021.

Vi bedömer att intresset kommer att fortsätta öka och att det kommer ske fler initiativ från finansmarknaden för att bidra till en mer hållbar framtid, vilket kommer att omfatta såväl nya produkter och tjänster, som den klassiska exkluderingstanken (att undvika investeringar i vissa bolag och branscher) och olika former av påverkansarbete (tex att som ägare påverka bolagen att bli mer hållbara). Tidigare hördes ofta argumentet att man trodde sig avstå från avkastning och möjligheter genom att enbart investera i hållbara alternativ. Men den bilden har snabbt förändrats. Med nya teknologiska framsteg, gemensamma definitioner, ökad medvetenhet hos både fondbolag och placerare, nya satsningar på energiomställning i bland annat USA och en stark kursuppgång för hållbara bolag, så talar mycket för att intresset för hållbara investeringar kommer att öka ytterligare. De missade möjligheterna ligger då snarare i att man som placerare kan missa framtidens vinnare om inte hållbarhetsaspekten tas med i investeringsbesluten, samtidigt som man med sina investeringar kan bidra till en mer hållbar värld.

Så var kan man hitta mer information kring hållbara investeringsalternativ? Två enkla vägar för den som är intresserad är att ta diskussionen med din Säkrarådgivare, och/eller att läsa mer på Swesifs (Sweden’s Sustainable Investment Forum) hemsida, där man även kan hitta föreningens screeningverktyg Hållbarhetsprofilen.

Vi kommer löpande att återkomma med fler kommentarer av faktorer som vi anser är av betydelse för att belysa skeendena på de finansiella marknaderna och hjälpa våra kunder.

Har du frågor om din situation ber vi dig att kontakta din Säkrarådgivare

Fredrik Käll

Affärsområdeschef Liv & Pension +46 70 334 44 44