Säkra får ny huvudägare och rustar för ytterligare tillväxt

Säkra får ny huvudägare och rustar för ytterligare tillväxt

Det internationella private equity-företaget Cinven förvärvar majoritetsägandet i Säkra från Adelis Equity Partners. Därmed tar Säkra nästa kliv i sin fortsatta tillväxtresa.

I mars 2020 tog Adelis Equity Partners över som majoritetsägare i försäkringsförmedlaren Säkra. Sedan dess har Säkra vuxit kraftigt både organiskt och genom att konsolidera marknaden via förvärv. Bolaget har mer än tredubblat sin omsättning och har haft en stark vinsttillväxt under perioden. Samtidigt har man byggt upp en central organisation och gjort stora investeringar i digitala lösningar. Tack vare sin unika modell med lokal närvaro och starkt kundfokus är man idag ett av Sveriges ledande förmedlarhus med mer än 350 medarbetare vid ett 60-tal kontor runt om i landet.

”Säkra har haft en fantastisk resa under de senaste 2,5 åren tillsammans med Adelis. Vi har gått från att vara en franchiseorganisation till att idag vara ett av Sveriges största förmedlarbolag med produkter och tjänster i absolut framkant. Vi har dessutom rekryterat många seniora nyckelpersoner och förvärvat ett 40-tal förmedlarbolag runt om i landet. Det hade inte varit möjligt utan ett starkt stöd från Adelis och styrelsen”, säger Eva Pantzar Waage, vd och koncernchef vid Säkra.

”Eva och teamet inom Säkra har lyckats med bedriften att både transformera organisationen samtidigt som man har flyttat fram positionerna och vuxit enormt snabbt. Det har varit en ära att få vara en tillväxtpartner till ett sådant fint företag och vi är mycket stolta över det vi har åstadkommit tillsammans. Vi är övertygade om att Säkra kommer att fortsätta sin fantastiska tillväxtresa tillsammans med Cinven”, säger Erik Hallert, partner vid Adelis Equity Partners.

Säkra är nu redo för nästa fas och tar därför in det internationella private equity-bolaget Cinven som ny majoritetsägare. Cinven grundades 1977 och har kontor i London, Frankfurt, Guernsey, Luxemburg, Madrid, Milano, New York och Paris. Cinven har en stark meritlista inom finanssektorn med investeringar som Miller, Guardian Financial Services, Compre och Viridium Group i sin portfölj.

”Vi är imponerade över Säkras starka utveckling under de senaste åren. Vi ser en stor potential att med vår erfarenhet, geografiska räckvidd och kapacitet inom finanssektorn kunna stödja Säkras fortsatta tillväxtambitioner”, säger Luigi Sbrozzi, Partner och Co-Head för Strategic Financials Fund, vid Cinven.

”Vi vä­lkomnar Cinven som ny majoritetsägare i Säkra. Vi är i en kraftig tillväxtfas och står redo att ta nästa kliv i vår fortsatta resa, jag är övertygad om att de är helt rätt partner för oss i det arbetet. Cinven är en engagerad ägare med lång erfarenhet av att arbeta med att skala upp verksamheter inom finanssektorn både i Europa och globalt”, säger Eva Pantzar Waage.

Transaktionen är föremål för sedvanliga myndighetsgodkännanden. Säkras förmedlare och seniora medarbetare förblir stora ägare i Säkra även framgent. Villkoren för transaktionen uppges inte. Houlihan Lokey var finansiell rådgivare till Adelis och Säkra vid transaktionen.

Vd och koncernchef
E-post: eva.pantzar@sakra.se

Kommunikationsdirektör

Om Adelis Equity Partners
Adelis är en tillväxtpartner för välpositionerade nordiska företag. Adelis samarbetar med ledning och/eller ägare för att bygga upp tillväxtföretag med starka marknadspositioner. Sedan bolagets första fond restes 2013 har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i sitt segment med 35 investeringar och mer än 150 följdförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 27 miljarder kronor. För mer information se www.adelisequity.com.

Om Cinven
Cinven är ett ledande internationellt private equity-företag som fokuserar på att bygga europeiska och globala företag i världsklass. Dess fonder investerar i företag som är verksamma inom sex nyckelsektorer – företagstjänster, konsumenttjänster, finansiella tjänster, hälsovård, industriteknik, media och telekommunikation (TMT). Cinven har kontor i London, New York, Frankfurt, Paris, Milano, Madrid, Guernsey och Luxemburg.
Cinven har ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot sina portföljbolag, deras anställda, leverantörer, lokalsamhällen, miljön och omvärlden.
Cinven Capital Management (V) General Partner Limited, Cinven Capital Management (VI) General Partner Limited, Cinven Capital Management (VII) General Partner Limited och Cinven Capital Management (SFF) General Partner Limited är var och en auktoriserad och reglerad av Guernsey Financial Services Commission. Cinven Limited, rådgivaren till Cinven Flagship Funds, är auktoriserad och reglerad av Financial Conduct Authority, och Cinven Beaverbrook Limited, rådgivaren till SFF, är en utsedd representant för Cinven Limited.
I detta pressmeddelande betyder 'Cinven', beroende på sammanhanget, någon av eller tillsammans, Cinven Holdings Guernsey Limited, Cinven Partnership LLP och deras respektive Associates (enligt definitionen i Companies Act 2006) och/eller fonder som förvaltas eller rådges av någon av det föregående. För ytterligare information om Cinven, besök www.cinven.com och www.linkedin.com/company/cinven/.

Säkra är en av Sveriges största försäkringsförmedlare med fokus på livförsäkring, sakförsäkring och finansiell rådgivning – för privatpersoner, företagare och offentlig sektor. Säkra har drygt 60 kontor över hela Sverige med 350 medarbetare som verkar för hög kompetens, kvalitet och god service. Säkras försäkringsförmedlare och finansiella rådgivare är godkända av bland annat Finansinspektionen och Insuresec samt är registrerade hos Bolagsverket.