Årets äldsta nyhet? Falksalt lanserar miljontals år gammalt bergsalt

När nyheten Finkornigt Bergsalt från Falksalt landar på butikshyllor runt om i landet har saltet i förpackningen redan många år på nacken. De snövita kristallerna har nämligen sitt ursprung i många miljoner år gamla saltfyndigheter i den europeiska berggrunden. Den nya produkten är ett klimatsmart och naturligt rent salt, helt fritt från tillsatser.

Falksalt lanserar ett finkornigt Bergsalt, ett rent salt med klar och mild smak. Saltkristallerna i det nya bergsaltet innehåller endast en extremt liten del spårämnen eller bimineraler och består alltså i princip enbart av natriumklorid, helt naturligt. Saltdepåerna där Falksalts Bergsalt bryts bildades för runt 250 miljoner år sedan, då urgamla hav i delar av dagens Central- och Nordeuropa torkade upp och lämnade spår i form av saltavlagringar efter sig. Idag bryts dessa lämningar i underjordiska gruvor på flera hundra meters djup, där saltet kunnat ligga orört och skyddat från yttre påverkan.

Finkornigt Bergsalt från Falksalt är ett bra val för den klimatmedvetna hemmakocken eftersom produkten ger upphov till ett lågt CO2-avtryck. Det beror dels på att själva metoden för att utvinna just bergsalt (även kallat stensalt eller rock salt) är den minst energikrävande i förhållande till andra metoder för att utvinna salt. Dessutom sker frakten av råvaran med tåg, från utvinningsplatsen i Tyskland till Falkenberg där saltet förpackas i Falksalts anläggning.

– Eftersom Sverige är ett av få områden i världen som helt saknar egna saltfyndigheter måste hela vårt saltbehov importeras. Vi arbetar hårt för att göra så miljömässigt kloka val som möjligt kring våra produkter. Den här lanseringen är ett exempel på det, säger Anna Ung, Product Manager på Falksalt.

Det nya bergsaltet är fritt från tillsatser som antiklumpmedel. Eftersom salt drar åt sig fukt från omgivningen naturligt kan saltet därför klumpa sig med tiden. Det är dock lätt åtgärdat genom att skaka förpackningen ordentligt några gånger.

– Vi märker att det finns en ökad efterfrågan på salt utan tillsatser. Vår ambition är att tillgodose så många konsumentbehov som möjligt – vissa är t ex måna om att saltet ska vara fritt från tillsatser, medan andra tycker det är viktigare att saltet inte klumpar sig i förpackningen. Nu är vi glada att kunna komplettera vårt redan breda sortiment med ett fint, oraffinerat bergsalt av högsta kvalitet, helt utan tillsatser, säger Anna Ung.

Falksalts finkorniga Bergsalt passar utmärkt att använda i matlagning och bakning. Eftersom det inte innehåller jod passar det också bra för inläggningar eller syrning av exempelvis grönsaker.

Finkornigt Bergsalt kommer i en burk om 500 gram och kostar ca 15-17 kronor. Produkten finns hos ICA, Coop och CityGross från och med vecka 8 2020.

För mer information, kontakta:

Anna Ung, Product Manager Falksalt
E-post: anna.ung@salinity.se
Tfn: 0708-303174

• Industri, tillverkning

• falksalt

Falksalt är en del av Salinity AB. Som oberoende svensk saltleverantör förädlar och distribuerar Salinity högkvalitativa saltprodukter till marknader över hela världen. Vår verksamhet täcker fem huvudområden; livsmedel, vägunderhåll, industriprocesser, vattenavhärdning och lantbruksutveckling. Varumärken i vår portfölj är Falksalt, Saltwell, SP och Safesil.

Salinity är en internationell företagsgrupp med rötter i ett lokalt litet gross- och detaljhandelsföretag i 1800-talets Göteborg. Här finns även idag vårt huvudkontor och i fjärde generationen bygger vi vidare på en tradition där stabilitet, oberoende, leveranssäkerhet och produktutveckling är värdefulla element. Att ge våra kunder bästa tänkbara service är en del av vår själ.

Mira Olausson

Presskontakt Head of Corporate Communication +46 709 38 63 05