Hurra för Falksalt – firar 90 år med nytt smaksatt flingsalt!

Hösten är på ingång, och nu har svampsäsongen börjat – i alla fall om vi tittar i salthyllan. Flingsalt smaksatt med Karl Johansvamp är produkten som Falksalt lanserar för att fira sitt 90-årsjubileum. En favorit på besök för att hylla såväl historia som framtid för det klassiska varumärket.

Redan 1928 introducerades Falksalt på den svenska marknaden, och man har genom åren haft en viktig roll i salthandelns utveckling både i Sverige och utomlands. Senast i raden av produktutvecklingar är smaksatt flingsalt och lagom till att man nu firar 90 år återlanseras en tidigare favorit.

– Vårt flingsalt med Karl Johansvamp har varit mycket efterlängtat sedan det togs ur sortimentet. När vi skulle välja jubileumssmak kändes det roligt att välja något som gjort ett tydligt avtryck hos våra kunder. Vi tycker att den här produkten symboliserar mötet mellan Falksalts historik och framtid på ett fint sätt, säger Anna Ung, Product Manager på Falksalt.

Flingsalt Karl Johan sätter guldkant på den enklaste maträtt. Smaken är nötig med tydlig Karl Johankaraktär som ger fylliga umamitoner. Med den finstämda sältan från Falksalts krispiga Medelhavsflingor får du en drömsk kombo, underbar till höstens comfort food.

– Saltet blir det lilla extra som topping på en focaccia, lunchbowl eller krämig risotto, eller till den halstrade fisken. En klassiskt vinnande smaksensation blir det förstås också ihop med rosmarin och vitlök, säger Anna Ung.

Den speciella strukturen ger ett flingsalt en större och mer intensiv smakupplevelse jämfört med traditionellt finkornigt hushållssalt, och att förgylla flingsaltet med en smaksättning har blivit ett populärt inslag i köket.

– Flingsalt Karl Johan är ett utsökt möte mellan hav och skog. Dessutom låter det höstens smaker träda in i köket på ett enkelt och lustfyllt sätt, säger Anna Ung.

Flingsalt Karl Johan från Falksalt lanseras i en förpackning om 70g. Produkten finns i butik från v.34 och kostar ca 27 kr. Säljs bland annat hos ICA, COOP, City gross och Hemköp. Falksalt firar 90- årsjubileum under 2018 och produkten är en utvald jubileumsutgåva.

• Livsmedelsindustrin

• falksalt

Som oberoende saltleverantör förädlar och distribuerar Salinity högkvalitativa saltprodukter till marknader över hela världen. Vår verksamhet täcker fem huvudområden; livsmedel, vägunderhåll, industriprocesser, vattenavhärdning och lantbruksutveckling. Exempel på varumärken i vår portfölj är Falksalt, Saltwell, SP och Safesil.

Salinity är en internationell företagsgrupp med rötter i ett lokalt litet gross- och detaljhandelsföretag i 1800-talets Göteborg. Här finns även idag vårt huvudkontor och i fjärde generationen bygger vi vidare på en tradition där stabilitet, oberoende, leveranssäkerhet och produktutveckling är värdefulla element. Att ge våra kunder bästa tänkbara service är en del av vår själ.

Mira Olausson

Presskontakt Head of Corporate Communication +46 709 38 63 05