Sveriges mest köpta flingsalt får ny design

Senaste året har Falksalt arbetat hårt med att uppdatera varumärkets grafiska identitet. Under hösten faller de sista bitarna på plats då Falksalts premiumsegment – flingsalt – får uppdaterade förpackningar. Designkonceptet grundar sig i fascinationen för salt – denna makalösa gåva från naturen. Samtidigt adderas generöst med kunskap och smakfulla tips.

I över 90 år har Falksalt varit experter på salt. En mångårig kunskap och passion som man vill ska märkas i sin nya design. Tidigare i år lanserades ny design för Falksalts sortiment av fin- och grovkorniga salter, och nu är det även dags för varumärkets omtyckta flingsalter att få ny skrud.

– Grundtankarna i vårt nya grafiska maner är att vi på olika sätt vill uttrycka vår passion för salt. Genom former, färg och ord vill vi berätta om de olika råvarornas fantastiska ursprung och historia, bjuda på vår breda kunskap om hur olika salter bäst används och inspirera till mer matglädje i köket, förklarar Anna Ung, Product Manager på Falksalt.

Falksalts nya design har utgångspunkt i det faktum att salt är en sann naturprodukt. Till exempel har den centrala triangelformen hämtat sin inspiration från klassiska salthögar. Färgen på förpackningarna är en kodning för att enkelt förklara saltets sort och ursprung – något som ska göra det enklare för konsumenterna att navigera i salthyllan.

– Designkoncepten vi skapat för våra flingsalter anspelar på hur vi ser på olika sorters salt – de är verkligen fantastiska gåvor från naturen! Vi kom fram till att Havets silverär den perfekta beskrivningen av vårt Flingsalt från havet medan vårt nya ljust rosa Flingsalt Himalaya, av det populära saltet från berggrunden under Himalayabergens omgivningar, fått det passande konceptnamnet Jordens rosa skatt, säger Anna Ung.

Salt i allmänhet, och flingsalt i synnerhet, har ju en alldeles unik förmåga att förhöja andra smaker i maten. Just därför har ett viktigt syfte med den nya designen varit att skapa förpackningar som man vill ha nära till hands och gärna vill ha framme på köksbänken eller på matbordet.

– Vi vill att vårt flingsalt alltid ska finnas nära när man äter så att man enkelt kan toppa maten med en nypa eller två. Då behövs en tilltalande och smidig förpackning som man gärna ställer fram, säger Anna Ung. I samband med vår designförändring har vi också förbättrat kvaliteten på våra flingsalter – som nu är ännu sprödare och enklare att smula.

Totalt finns tre olika sorters flingsalt i Falksalts sortiment – Flingsalt från havet, såväl med som utan jod, samt årets nyhet Flingsalt Himalaya. Flingsaltets nya design rullar ut under hösten 2019.

Anna Ung, Product Manager Falksalt
E-post: anna.ung@salinity.se
Tfn: 0708-303174

• Jordbruk, lantbruk, fiske

Som oberoende saltleverantör förädlar och distribuerar Salinity högkvalitativa saltprodukter till marknader över hela världen. Vår verksamhet täcker fem huvudområden; livsmedel, vägunderhåll, industriprocesser, vattenavhärdning och lantbruksutveckling. Varumärken i vår portfölj är Falksalt, Saltwell, SP och Safesil.

Salinity är en internationell företagsgrupp med rötter i ett lokalt litet gross- och detaljhandelsföretag i 1800-talets Göteborg. Här finns även idag vårt huvudkontor och i fjärde generationen bygger vi vidare på en tradition där stabilitet, oberoende, leveranssäkerhet och produktutveckling är värdefulla element. Att ge våra kunder bästa tänkbara service är en del av vår själ.

Mira Olausson

Presskontakt Head of Corporate Communication +46 709 38 63 05