Årets innovatör inspireras av rymden

Årets innovatör inspireras av rymden

Tillväxtföretaget Sally R utsågs under kvällen till Årets Innovatör 2017 för sin banbrytande innovation inom klimathantering i fastigheter. Priset mottogs i Västerås Konserthus i samband med Guldstänk.

Guldstänk är Västerås Näringslivsgala med syfte att hylla och uppmärksamma det företagsamma Västerås. Något som uppskattas av Anders Edström, ansvarig för produktutvecklingen på Sally R:

“Fantastiskt roligt att få ett erkännande för den teknik vi utvecklar. Samtidigt kommer det passande då vi söker fler innovativa personer som vill vara med på vår resa.”

Det är Anders och hans bror Fredrik som ligger bakom idén till innovationen. Bröderna är uppfinnare sedan barnsben med idéer som resulterat i tre företag. Idén bakom Sally R tar sin grund i rymdteknik berättar Fredrik Edström:

“Vi har inspirerats av hur man säkerställer ett hälsosamt klimat i rymden, på International Space Station. Eftersom det inte finns någon utomhusluft att ventilera in måste man monitorera, rena och återcirkulera all luft i ett slutet kretslopp.”

Sally R’s innovation är en mix av den klimathantering som används här på jorden och i rymden. Genom att mäta luftkvalitén i byggnader kan man med hjälp av optimeringsalgoritmer och reningsteknik nå en specifik luftkvalité till minsta möjliga energiförbrukning. Visionen är att säkerställa att människor andas bra luft, förklarar Sally R’s VD Viktor Kjellberg:

“Idag bor 92% av alla människor i områden där luften är sämre än WHO’s nivåer för luftkvalité. Vår vision är att alla människor ska andas bra luft.”

Om Guldstänk

Guldstänk är Västerås Näringslivsgala och största näringslivsträff, med syfte att hylla och uppmärksamma det företagsamma Västerås. För mer info se http://guldstank.se/om/

Källor

Sally R är ett svenskt cleantech-företag som med hjälp av rymdteknik utvecklar smart ventilations- och luftbehandlingsteknik för kommersiella fastighetsbyggnader. Detta för att säkra ett hälsosamt inomhusklimat med god luftkvalitet till lägsta möjliga energiförbrukning. Sally Rs vision är att alla ska andas bra luft.

Fredrik Tunberg

Presskontakt VD 0722034011

Less energy - Better air

Sally R is a PropTech company from Sweden, redefining sustainability in the global real estate market. The company is specialized in developing innovative software solutions, and provides a cloud-based service that optimizes HVAC systems in buildings. The service achieves significant energy savings while securing safe and healthy indoor air quality.

Sally R AB
Navigatörgatan 10