Fredrik Tunberg, Sally R och Tomas Bäckstadi, Schneider Electric

Sally R ingår samarbete med Schneider Electric för att minska energianvändningen i fastighetsbranschen

Sally R har ingått ett samarbetsavtal med Schneider Electric för att enklare kunna erbjuda kombinerade molnbaserade lösningar för fastighetsbranschen. Den gemensamma lösningen är inriktad på molnbaserad styrning av ventilation, för att optimera byggnaders inomhusklimat och ökad energieffektivitet och hållbarhet i fastigheter.

Värme och ventilation regleras ofta lokalt i varje byggnad, men nu kan dessa funktioner enkelt styras via molnbaserade optimeringslösningar på ett säkert och skalbart sätt.

– Det här är nästa steg inom fastighetsstyrning och automation där man drar nytta av teknologier såsom ”big data” och IoT-konnektivitet för att minska energianvändningen och därmed fastigheters kostnader och utsläpp, säger Fredrik Tunberg, VD på Sally R

Genom att reglera ventilationen i kommersiella fastigheter via smarta molnbaserade system kan ett bra inomhusklimat, som luftkvalitet och temperatur, säkerställas samtidigt som man håller nere kostnaderna och sparar på miljön.

– Tillsammans med Sally R kan vi nu leverera molnbaserad styrning av ventilation och dess funktionalitet, säger Tomas Bäckstadi, Service Director Digital Energy på Schneider Electric i Sverige. På så sätt kan vi erbjuda erbjuda en helhetslösning från start som är öppen, säker och skalbar. Det tillsammans med vår utveckling av Digitala tvillingar ger våra kunder många möjligheter till sänkt energianvändning och klimatavtryck från fastigheter.

Idag står fastighetsbranschen för en stor del av de globala utsläppen och att minska utsläppen från fastigheter är därför en av de största klimatutmaningarna.

– Samarbetet mellan Schneider Electric och Sally R gör det enklare för kunder inom fastighetsbranschen att optimera energianvändningen, säger Fredrik Tunberg. Det är goda nyheter för fastighetsbranschen, men även för planeten, eftersom varje energioptimerad byggnad tillsammans gör stor skillnad.