SALTO Systems huvudkontor och produktion, Oiartzun, Spanien.

SALTO Systems uppnår koldioxidneutralitet - nu även på alla sina kontor.

2015 nådde FN:s klimatkonferens en global pakt (Parisavtalet): att mildra effekterna av klimatförändringarna och uppnå neutralitet till 2050. Neutrala växthusgasutsläpp uppnås när samma mängd växthusgaser (CO)2 equivalent) tas bort från atmosfären på olika sätt. Detta betyder inte att mänskliga aktiviteter inte kan släppa ut någon CO2, men det innebär att vi inte kan generera mer än vi kan ta bort.

SALTO Systems har uppnått koldioxidneutralitet tack vare sitt deltagande i två innovativa projekt med en trippeltransformerande effekt på ekonomin, samhället och naturen för att uppnå SALTO Systems mål: att dess verksamhet ska ha noll klimatpåverkan.

Ett SALTO Systems-initiativ av ambitiösa utsläppsminskningsmål och som därefter syftar till att kompensera utsläpp som inte gick att undvika.

För att påskynda minskning av koldioxidutsläpp och bidra till att uppnå de utsläppsminskningsmål som fastställts i Parisavtalet och FN:s mål för hållbar utveckling, har SALTO Systems åtagit sig att främja miljöåtervinningsprojekt genom återväxt, för att kompensera för koldioxid2 utsläpp genom att binda dem i träd. Totalt har det CO2 som genrereades 2020 kompenserats 2021 genom två banbrytande projekt: River Chinchiná Forestry Project, Colombia (Fundación Ecodes och CeroCO2): Återplantering av skog och skydd av hydrografiska bassänger i Anderna, och Apadrina un Olivo (Sponsra ett olivträd) i Teruel, Spanien, som kämpar för att återställa olivlundar och motverka avfolkning och övergivande av olivlundar i Spanien.

Den globala pandemin satte fokus på värdet av hänsyn till miljömässiga, sociala och korrekta företagsstyrningar. Båda projekten bidrar, förutom att ha en positiv miljöpåverkan, till kampen mot klimatförändringarna och påverkar det lokala samhället och ekonomin positivt så de inte enbart återskapar de försummade naturområden och skyddar den biologiska mångfalden utan även främjar den socioekonomiska tillväxten i lokala samhällen.

• MDL Forestal Chinchiná — Colombia
    Detta skogsbruksprojekt i Chinchinás flodbassäng var det första projektet som registrerades i FN:s program för mekanismer för ren utveckling (CDM) i Colombia, vilket genererade fördelar genom att mildra klimatförändringarna genom att garantera avskiljning av koldioxid. Ytterligare miljöfördelar inkluderar förbättrad vattenkvalitet och skyddet av vatten regionens flora och fauna genom att skapa biologiska korridorer som förbinder skogsfragment i området vattendelarens övre delar, genom restaurering av mycket försämrade områden (skydd av biologisk mångfald).
  • Apadrina un Olivo — Teruel, Spain
    På ApadrinaUnOlivo.org är uppdraget att återställa övergivna olivlundar i Oliete, en stad i Teruel-regionen i Spanien som har sett sin befolkning minska de senaste åren. Detta miljömässiga, sociala och hållbara landsbygdsutvecklingsprojekt hjälper familjer som riskerar att bli utestängda och håller människor i avfolkade landsbygdsstäder genom att utveckla landsbygdsområden. Initiativet skyddar också den dyrbara flora och fauna som bor och är beroende av olivlundarna för att överleva, vilket hjälper till att skydda den biologiska mångfalden och minska koldioxidavtrycket.

Tack vare dessa två projekt och andra strategier som utarbetats för att minska koldioxidutsläppen från SALTOs verksamhet, har SALTO Systems, tillsammans med ett engagemang för miljön och att ta hand om naturen, kunnat uppnå koldioxidneutralitet över sina fabriker och kontor, i mer än 40 länder.

SALTO I SIFFROR

• 100 % av elen som används i SALTOs fabrik är hållbar och kommer från förnybara källor.
  • 25 % av elektriciteten kommer från solen. SALTO har installerat 640 solpaneler i sin fabrik, den första storskaliga solenergianläggningen i sitt globala nätverk. Dessutom har många energieffektivitetsinitiativ antagits som har minskat koldioxidutsläppen genom energibesparing och undvikit 198 ton koldioxid2 per år.
  • SALTO Systems har även minimerat engångsplaster i sina förpackningar, på kontor, matsalar och marknadsföringsmaterial och ersatt dem med mer hållbara alternativ, som biologiskt nedbrytbara produkter tillverkade av FSC-certifierat papper, cellulosa och trä.

De miljöpolicyer som implementeras av SALTO Systems minskar miljöpåverkan från verksamheten. På SALTO Systems tillämpar vi metoder som minskar vårt koldioxidavtryck, förbrukar energi på ett ansvarsfullt sätt, minimerar avfallet så mycket som möjligt och maximerar resursanvändningen. Vi sätter också obligatoriska miljöstandarder för att integrera hållbarhet i SALTO Systems världsomspännande nätverk av kontor och huvudkontor.

För att läsa mer om SALTO Systems miljö- och hållbarhetspolicy, besök: https://saltosystems.com/sv-se/h-llbarhet-milj/