Bokslutskommuniké: 1095 rekryterades från Samhall under 2010

Samhall uppfyller alla regeringens mål för 2010. Målen överträffas när det gäller ekonomiskt resultat, övergångar till andra arbetsgivare, rekrytering ur prioriterade grupper och soliditet. Produktiviteten har som en följd av minskad frånvaro ökat med tre procent.

- 2010 blev ett riktigt bra år för Samhall, trots ett första halvår som pekade mot ett negativt ekonomiskt resultat. Höjd produktivitet och ökad försäljning vände utvecklingen. Växande affärer är också en förklaring till att vi når våra personalmål. Bra affärer ger utvecklande jobb för våra medarbetare, säger Birgitta Böhlin, Samhalls VD.

Under 2010 gick 977 medarbetare till jobb hos andra arbetsgivare, vilket motsvarar 5,4 procent av totala antalet anställda med funktionsnedsättning. Statens mål för 2010 var 5 procent. För 2011 har målet höjts till 6 procent.

Ytterligare 118 personer med funktionsnedsättning har fått anställning utanför Samhall i anslutning till praktik inom jobb och utvecklingsgarantin. Totalt har alltså 1095 personer rekryterats från Samhall till nya jobb under 2010.

Genomströmningen i Samhall var under året omfattande. Totalt gick 4111 personer med funktionsnedsättning in i företaget, med anställning eller praktikplats. 4499 lämnade företaget, främst för nya anställningar eller för att praktikperioden inom jobb- och utvecklingsgarantin avslutats.

Av de nyrekryterade under 2010 kom 41 procent ur grupper som särskilt prioriteras, till exempel personer med mer än en funktionsnedsättning. Målet är 40 procent.

Resultatet efter finansiella poster blev 156 miljoner kronor. Regeringens mål är en räntabilitet på genomsnittligt eget kapital motsvarande 7 procent över en konjunkturcykel, en nivå som företaget uppnår räknat från år 2006 då målet infördes. Under 2010 landade räntabiliteten på 12 procent.

Soliditeten uppgick till 46 procent. Målet är 30 procent.

Hela bokslutskommunikén finns på www.samhall.se

Håkan Tenelius, presschef: 070-219 47 62