Med asperger som superkraft

“Jag är tjejen från Hagfors som ingen ville umgås med under hela min skolgång, och nu står jag här och tar emot pris av prinsessan”, sa hon och möttes av publikens jubel.

Många har inspirerats av Joanna Halvardssons resa ut ur en tuff tonårstid med flera självmordsförsök och perioder med sluten psykiatrisk vård.

— Genom att berätta min historia vill jag visa att en diagnos inte behöver vara ett hinder. Får man rätt stöd och hjälp kan det i stället vara en styrka. Det är jag själv ett levande bevis på, säger Joanna Halvardsson.

I dag är hon 30 år och driver företaget Aspiepower Media.

”Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom och Bipolär sjukdom typ 2.”

Företagsnamnet valde hon för att ”aspies” är vad personer med Aspergers syndrom ofta kallar sig själva. Power är de superkrafter hennes funktionsnedsättning gett henne, förklarar hon. Sedan flera år tillbaka driver hon en blogg och hon syns också mycket i sociala medier. Dessutom frilansar hon som journalist, ofta med debattartiklar.

— Jag föreläser också för bland annat företagare och myndighetspersoner om mitt liv och min diagnos. Jag har också bipolär sjukdom typ 2. Det gör jag för att öka kunskapen och öppenheten kring psykisk ohälsa och för att få fler att våga anställa personer som mig.

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

• visa vägen
  • nyheter

Samhall är Sveriges viktigaste företag. Vår vision är att bidra till ett Sverige där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden. Vi har 25 000 anställda på cirka 250 orter i Sverige.