Essens Limited edition - gamla historier blir till nya resor

Samsonite Essens Limited Edition lanseras på Earth Day

På Earth Day är Samsonite stolta över att visa upp sin senaste bagageinnovation inom cirkuläritet: Essens Limited Edition. Det är varumärkets första resväska någonsin som sluter produktionsslingan genom att använda begagnade resväskor som en del av materialet.

Det yttre skalet är tillverkat av minst 35 viktprocent återvunna begagnade resväskor och minst 45 viktprocent återvunnet konsumentavfall, vilket innebär att den totala andelen återvunnet material uppgår till minst 80 viktprocent.

Samsonite samlade in, demonterade och använde 2 500 gamla resväskor för att återskapa 1 000 exemplar av de nya Essens i begränsad upplaga. Detta inkluderar begagnade resväskor som kunder lämnat in till våra butiker som en del av en återtagningskampanj som organiserats under de senaste två åren.

Den nya resväskan är tillverkad i Europa och speglar varumärkets engagemang för kvalitet, innovation och hållbarhet. Essens begränsade upplaga är tillverkad av återvunnen polypropylen och har det lägsta koldioxidavtrycket av alla Samsonite-resväskor hittills utan att kompromissa med Samsonites löfte om kvalitet och hållbarhet. kompromissar inte med Samsonites löfte om kvalitet och hållbarhet. Kollektionen klarar alla de rigorösa kvalitetstester som varumärket är välkänt för.

Essens limited edition är ett resultat av Samsonites globala hållbarhetsstrategi, "Our Responsible Journey". Samsonite bygger på sina bestående värderingar och sitt arv av innovation, kvalitet och hållbarhet och har fastställt sin vision att leda den hållbara omvandlingen av branschen för livsstilsväskor och resebagage.

Från och med idag finns den begränsade upplagan av Essens i två storlekar, en spinner 55 cm (2499 SEK) och en spinner 75 cm (2799 SEK). Varje resväska är graverad med ett unikt nummer som sträcker sig från 0001/1000 till 1000/1000, vilket ger varje exemplar en extra känsla av exklusivitet. Den limiterade resväskan kan köpas i utvalda Samsonite-butiker samt på varumärkets officiella hemsida.

Förra året introducerade Samsonite Essens - en kollektion som sedan dess har blivit en viktig del av deras sortiment och en grundläggande produkt som illustrerar varumärkets ansvarsfulla resa.

Vad är det som gör Essens kollektion så unik? Den förkroppsligar en mer hållbar strategi. Den innovativa och exklusiva återvunna polypropenen tillverkas i nära samarbete med Quality Circular Polymers (QCP), Veolias och LyondellBasells joint venture för plaståtervinning av hög standard.

Kategorier

Samsonite grundades 1910 och är det ledande väskmärket i världen, med stor erfarenhet på utveckling av trendsättande reselösningar. Samsonite är känt för sin banbrytande research, utveckling och dedikation till innovation och har gjort sig bemärkt med att lansera flera innovativa branchnyheter, såsom det revolutionerande Curv® materialet. Samsonite erbjuder ett stort utbud av produkter inom resa, business och barn samt även personliga tillbehör. Samsonite strävar hela tiden efter att göra resorna enklare med lättare och starkare produkter.

Med Samsonite vid din sida kan inget stoppa dig från att jaga upplevelser, vidga horisonterna och utforska världen som ligger för dina fötter. För mer information, se, www.samsonite.se

Samsonite Travel Miles App: http://itunes.apple.com/gb/app/samsonite-travel-miles-europe/id402853695?mt=8 or

Marianne Selander

Presskontakt Nordic Trade Marketing Manager

Vårt mål är att våra produkter gör skillnad för resenärer runt om i världen.

Samsonite grundades 1910 och är världens ledande bagagemärke med ett omfattande arv inom trendsättande reselösningar. Samsonite är känt för sin spetsforskning och sitt engagemang för innovation och hållbarhet, och har utmärkt sig sedan starten i ett antal branschnyheter och erbjuder ett omfattande utbud av produkter för resor, affärer, barn, vardagliga och personliga tillbehör. Samsonite hjälper resenärer att resa längre, med allt lättare och starkare produkter www.samsonite.com
Samsonite är ett registrerat varumärke som tillhör Samsonite IP Holdings S.àr.l. ©2020 Samsonite IP Holdings S.àr.l. Alla rättigheter förbehållna

Samsonite AB
Johan på gårdas gata 5A