10 år med Samsung Galaxy

Blog post -

10 år med Samsung Galaxy

Resan till dagens smartphone har varit fylld av fantastiska idéer, stora framsteg i tekniska lösningar och nya standarder satta för vad som förväntas av en telefon. Nu när Galaxy-serien firar sitt 10-årsjubileum är det ett bra tillfälle att se tillbaka på vad som har tagit oss hit.

Långt innan ordet “smartphone” ens existerade hade Samsungs utvecklare idéer och funderingar på hur mobiltelefonen skulle kunna användas till mer än bara samtal. Sedan företaget grundades 1938 har Samsung drivits av att komma på meningsfulla och innovativa idéer som i sin tur skapar ny teknik och produkter som underlättar människors vardag. Dessa idéer har genom åren utvecklats och lett till banbrytande produkter såsom Samsungs TV-telefon 1999, där användarna plötsligt kunde börja ta del av sin underhållning i handen, och Samsung B600, som gjorde det möjligt för användarna att ta foton på sin omgivning med telefonens 10-megapixel inbyggda kamera.

(Samsung SPH-M220 1999, Samsung SPH-V200 2000)

Under åren har företaget stått i framkant och drivit på utvecklingen för vad som är möjligt att göra med en mobiltelefon. 2002 lanserade Samsung sin True Color Phone och introducerade världen till skärmen active matrix LCD display. Denna skärm banade väg för de innovationer inom bildskärmsteknik som idag har blivit synonyma med Galaxy-serien.

Galaxy föds och utvecklas

I mars 2010 presenterade Samsung den första telefonen i den nu välkända Galaxy S-serien, och har sedan dess gått igenom en 10-årig metamorfos där uppgraderad teknik, design och funktion gör att den idag nästan är oigenkännlig från sin startpunkt. Året därefter lanserade Samsung också en helt ny typ av mobil, en smartphone med den största skärmen någonsin för sin tid. Denna mobil innehöll också S Pen som gjorde det möjligt för våra användare att interagera med mobilen på många nya sätt. På samma sätt som introduktionen av Galaxy S-serien har Note-serien också levt och utvecklats vidare även idag.

(Samsung Galaxy Note 2011, Galaxy S5 2014)

Det är dock inte bara den tekniska utvecklingen som är värd att titta på. För varje ny produkt i serien har också Galaxy-seriens ekosystem vuxit sig större och tagit steg efter steg mot att göra ett uppkopplat liv möjligt. Idag innehåller Galaxy-serien ett flertal funktionaliteter som man 2010 inte trodde kunde vara möjligt, som exempelvis den smarta röstassistenten Bixby, säkerhetsplattformen Samsung Knox och den mobila betaltjänsten Samsung Pay.

När vi ser tillbaka på de senaste 10 åren kanske känslan är att det har gått snabbt, och att utvecklingen börjar nå sin topp? Så är inte fallet – Galaxy har bara påbörjat sin resa och innovationerna skapar bara fler möjligheter. Vi testar att blicka framåt i stället.

(Galaxy S7 2016, Galaxy S8 2017)

I år kommer Samsung att lansera sin Infinity Flex Display, en lansering som innebär en ny era av smartphones där den böjbara telefonen inte längre bara är en dröm. Under året blir också Galaxy-serien ännu mer användarvänlig genom introduktionen av ett nytt gränssnitt som gör det enklare och mer naturligt för användarna att navigera i sina telefoner. Samsung siktar också på att förändra hur människor är uppkopplade, och har idag ett flertal olika 5G-patent. Under första halvan av 2019 kommer de första Samsung-användarna med en 5G-telefon att kunna uppleva den 100 gånger snabbare uppkopplingen.

”Do What You Can’t”

Genom att introducera Galaxy till världen öppnade Samsung en oändlig mängd möjligheter för mobiltelefon-användare världen över. När nu nästa steg i smartphone-utvecklingen närmar sig med stormsteg är en sak säker: Samsung kommer att fortsätta utveckla meningsfull teknik och upplevelser för att hjälpa dig göra mer av det du älskar.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667