Europeiska topputmärkelser till Samsung

Samsung fick fyra EISA-utmärkelser när de åtråvärda priserna som röstats fram av ett femtiotal topptidningar inom konsumentelektronik runt omkring Europa offentliggjordes i dag. Samsungs facit: Bästa lcd-teven som är HD-ready. Bästa mobiltelefonen. Bästa hemmabiosystemet. Och bästa design-kameran. EISA-juryns motiveringar för Samsungs fyra prisbelönta produkter nedan. Årets hd-ready lcd-tv: Samsung LE40R81B/86BD: ”Det är nu flera år sedan lcd-tv växte ifrån problem med liten betraktningsvinkel och suddig återgivning av rörelser. När tekniken mognar förbättras skärpa och svartnivå ständigt vilket Samsungs LE40R81B/86BD övertygande demonstrerar. Skärmen är fantastiskt bra på att återge en svärta som liknar plasma-tv och med MoviePlus-teknik tas suddiga rörelser effektivt bort. Tre hdmi-ingångar räcker för att koppla den till vilken hemmabio som helst samtidigt som ett CA-modulsystem ger möjlighet att avkoda krypterade betalkanaler. Det är svårt att inte fastna för denna häpnadsväckande apparat, och fastnar du inte för dess livfulla färger och snygga design så fastnar du nog för dess rimliga pris.” Pressinfo R8: http://www.samsung.com/se/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20070322_0000331118.asp Årets hemmabiosystem: Samsung HT-TXQ120: ”Samsungs HT-TXQ120 är en perfekt lösning för den som vill ha 5.1-ljud till sin platta tv. De smidiga golvhögtalarna är lackerade med glänsande svart pianolack och kärnan i systemet är en styrenhet som kan placeras på ett golvstående stativ eller monteras på väggen. Den klarar en mängd ljud- och videoformat på cd och dvd (inkluderande sacd, dvd-audio) och kan ta emot digital information genom usb. Där finns även en hdmi-utgång som stöder videosignaler på upp till 1080p. Att installera systemet är en bagatell tack vare den automatiska equalizern med mikrofon. En kraftig subwoofer utgör navet för alla anslutningar, vilket gör styrenheten fri från störande sladdar. Som extra sylt på kakan kan man beställa sladdlösa bakhögtalare.” Pressinfo: http://www.samsung.com/se/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20070629_0000357122.asp Årets mobiltelefon: Samsung SGH-U700: ”Det är inte bara den slående slimmade designen av Samsungs SGH-U700 med framskjutbar lucka som attraherar dagens mobilanvändare. Lika imponerande är dess förmåga att snabba upp dataöverföring upp till tio gånger mer än normal UMTS genom användandet av HSDPA – en imponerande prestation. Självklart är dagens mobiltelefoner inte enbart för att ringa med, och följaktligen stöder "700" ljudkomprimerade format som mp3, AAC och AAC+ med hjälp av den integrerade mediaspelaren, och videokomprimering som mpeg4 med videospelaren. Den inbyggda 3,2-megapixelskameran, med 4x digital zoom, utökar ytterligare användningsområdet. En bekväm "U Go"-funktion anpassar automatiskt displayen när resenärer byter ort: det finns dag- och nattscener från 64 länder, inklusive slottet Neuschwanstein i Tyskland, katedralen La Sagrada Familia i Spanien och en traditionell väderkvarn i Holland.” Pressinfo: http://www.samsung.com/se/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20070611_0000353165.asp Dessutom fick Samsung Electronics systerföretag Samsung Techwin en EISA-utmärkelse för bästa design-kameran med modellen i70. För frågor och mer information, kontakta gärna: Erik Johannesson, nordisk pr-chef, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Intresserad av pressinformation från Samsung? Eller att testa produkter? Kontakta Dennis Jönsson, Axicom , dennis.jonsson@axicom.se , 08 545 185 43, 070 480 40 94 Pressrum med bilder: www.s amsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 200 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667