Först i världen: Samsung lanserar kompakta systemkameror med wifi

Först i världen: Samsung lanserar kompakta systemkameror med wifi

Nu kommer världens första kompakta systemkameror med inbyggd wifi. Med Samsung NX20, NX210, NX1000 kan man fjärrstyra kameran via mobilen och sedan lägga upp den perfekta bilden direkt på Facebook. När man kommer hem flyttas bilderna automatiskt från kamerans minneskort till datorns hårddisk.
– Samsung vill bokstavligen talat ge sociala medier en bättre bild, säger Gunnar Wahlbeck, nordisk försäljningschef för Samsungs kameror.

Samsung har tidigare lanserat flera kompaktkameror med stöd för inbyggt trådlöst nätverk, så kallad wifi. Nu tar man nästa steg och bygger, som världens första kameraleverantör, in wifi i kompakta spegellösa systemkameror, NX20, NX210 och NX1000.

Tre smarta användningsområden för wifi i kompakta systemkameror är:

Sociala medier. Tryck ner avtryckaren och ta en bild eller ett filmklipp, anslut kameran via wifi mot internet och med bara ett knapptryck dela med dig av bilden eller filmen direkt på Facebook, Picasa eller mejla till dina vänner. Vill man förbättra bilden eller göra den lite roligare innan den visas upp har kameran roliga redigeringsfunktioner som kan hjälpa till. Utan tidsfördröjning kan NX-kameran plocka fram artisten i dig och visa upp en helt ny och förbättrad sida av dig på Facebook. Dessutom sparas både användarkonton och hotspots så man slipper att logga in varje gång man vill dela med sig av ett roligt minne. En ytterligare smart funktion är direktlänken till Microsofts molntjänst SkyDrive. Där kan man ladda upp bilden och med det slippa fylla kamerans minneskort. Bilden kan sedan laddas ner till en annan internetansluten enhet, exempelvis en mobil eller dator.

Fjärrstyrning via smart mobil. Sätt kameran på ett stativ och fjärrstyr den via en smart mobil. Zooma, ändra inställningar och knäpp av. Man kan stå upp till tjugo meter från kameran och fjärrstyra med mobilen. Fungerar för mobiler med operativsystemet Android 2.3.

Automatisk backup. När man är hemma kan man med ett enkelt knapptryck automatiskt flytta över bilderna via routern till datorns hårddisk. Smidigt och smart och man slipper krånglet med usb-sladden eftersom allt sker trådlöst.

Har man en smart mobil har man även en hotspot som man kan ansluta sin wifi-kamera mot och på så vis komma åt internet nästan överallt. De allra flesta smarta mobiler fungerar nämligen som mobila anslutningsenheter till internet via 3g- och 4g-/lte-nätet.

En systemkameras största fördel är möjligheten att byta objektiv. Beroende på vad och när man ska fotografera kan man anpassa sin kamera för bästa bild. Till Samsungs NX-familj finns nio olika objektiv att välja mellan, alla med Samsungs unika i-Function med vilken man kan ändra olika inställningar direkt på objektivet.

NX20

I butik: Juni

Rek. butikspris: 6 000 kronor

Objektiv: (objektiv 20-50mm)