Imorgon springer fyra unga svenska ideella idrottsledare med elden i den olympiska fackelstafetten i Skottland

Idag åker de fyra utvalda svenska fackellöparna tillsammans med deras ambassadör och tränare, Yannick Tregaro, till Skottland för att springa den officiella fackelstafetten inför OS i London 2012. Där väntar det ärofyllda uppdraget att springa 300 meter var med den olympiska elden, med start från Glasgow och vidare genom det vackra skotska höglandet.

Den olympiska facklan tändes i Grekland och anlände den 18 maj till värdlandet Storbritannien. Under drygt 70 dagar färdas den över hela Storbritannien. Våra svenska fackellöpare kommer imorgon, på fackelstafettens 22:a dag, att springa 300 meter var med den olympiska elden genom det skotska höglandet. Fotbollstränaren Frida Persson börjar i Glasgow, Joakim Karlsson, tränare i handikappbasket, tar elden vidare genom Fort Augustus, Ida Öberg, judotränare, springer sin sträcka genom Invermoriston och slutligen springer friidrottstränaren Jivara Yousef med den olympiska elden genom Drumnadrochit.

– Nu är äntligen dagen här som både jag och de unga ideella ledarna länge sett fram emot. Imorgon springer vi fackelstafetten genom det skotska höglandet. Det är en stor ära och något som kommer att bli en upplevelse för livet för oss alla. Jag känner mig verkligen stolt över att ha blivit vald att leda dessa fantastiska unga ideella ledare, säger Yannick Tregaro.

Samsung Electronics, marknadsledande inom konsumentelektronik och officiell partner till den olympiska fackelstafetten inför OS i London 2012, har globalt samlat 1360 fackellöpare som deltar i stafetten. De fyra svenska utvalda fackellöparna som representerar svensk barn- och ungdomsidrott är:

ü Frida Persson, ideell fotbolltränare i Sandareds/Sjömarkens IF

ü Ida Öberg, ideell judotränare i Ånge Judoklubb

ü Jivara Yousef, ideell friidrottstränare i Eskilstuna Friidtrott

ü Joakim Karlsson, ideell tränare i handikappbasket i Norrköping Dolphins

ü Yannick Tregaro, ambassadör och teamledare

För mer information, vänligen kontakta:
Kalle Olsson, marknadschef Samsung Sverige, kalle.olsson@samsung.se, 0766 34 73 68

Fakta om nomineringsprocessen

Samsung påbörjade jakten efter de olympiska fackellöparna under hösten 2011 tillsammans med Svenska Olympiska Kommittén (SOK) och den officiella ambassadören utsedd av SOK, Yannick Tregaro. Med hjälp av Expressen utlyste de chansen att nominera unga ideella idrottsledare mellan 16 och 30 år som utmärkt sig särskilt och som borde få möjligheten och äran att delta i den olympiska fackelstafetten.

Under perioden 1-14 september kunde alla som ville nominera någon de känner, eller sig själv via Expressens hemsida genom att fylla i ett formulär och bifoga en motivering varför man tyckte att just den personen borde få springa med facklan.

Bland alla 317 fantastiska bidrag som kom in valdes de 20 allra mest inspirerande motiveringarna ut. Dessa 20 kunde sedan allmänheten rösta på via Expressens hemsida och de 12 kandidater som fick flest röster gick sedan vidare till finalen.

En jury bestående av Sveriges Olympiska Kommittés representant Yannick Tregaro, Samsung samt Expressen korade slutligen de fyra idrottshjältarna som nu har fått den fina utmärkelsen att få springa med den officiella olympiska facklan inför OS i London 2012.

Om Samsung Electronics

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och bildskärmspaneler med 220 000 anställda i 71 länder inom nio oberoende affärsområden. Den konsoliderade försäljningen uppgick under 2011 till 143,1 miljarder dollar. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2011 10,1 miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 420 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Om Samsungs engagemang i de olympiska spelen

Samsung började sitt OS-engagemang som lokal sponsor under OS i Seoul, Sydkorea 1988. Genom Vinter-OS i Nagano 1998 stärkte Samsung sitt deltagande ytterligare genom att kliva in som global OS-partner i kategorin för trådlös kommunikationsutrustning och mobiltelefoni. Den innovativa mobilteknologin försåg den olympiska familjen med live-information och kommunikativa tjänster. Samsung är även Presentning Partner för den olympiska fackelstafetten och agerar värd för The Samsung Mobile Explorers. Här delar man spänningen kring OS med människor över hela världen och ger alla möjligheten att delta i spelen genom sin smarta mobilteknologi. Samsungs engagemang som global OS-partner fortsätter vidare till OS i Rio 2016.

Om den olympiska fackelstafetten

I egenskap av presentationspartner vid den olympiska fackelstafetten i London 2012 har Samsung som mål att uppmuntra alla att ta del av världens bästa road show och göra London 2012 till ett ”OS för alla”. Samsung strävar efter att erbjuda nya och minnesvärda upplevelse för alla i hela världen genom innovation och smart, trådlös teknologi. Samsung representerar globalt 1360 fackellöpare som har gjort det där lilla extra i sitt bidrag till lokala verksamheter. Kandidaterna valdes ut genom en världsomspännande kampanj där över 25 000 nomineringar togs emot. Samsung kommer att stödja deltagande städer i deras firande av den spännande fackelstafetten, och samtidigt visa upp Storbritanniens kulturella landmärken i syfte att förse alla inblandade med en ännu roligare upplevelse. Kvällsfirandet, som kommer anordnas i 66 brittiska städer under stafetten, kommer att göra det möjligt för Samsung att underhålla lokalt. Samsung-karavanen är utrustad med LED-monitorer som sänder livebilder av löparna och uppmuntrande meddelanden, kommer att resa tillsammans med fackellöparna runt om i Storbritannien. Syftet är att uppmana alla att fira fackelstafetten med musik och att få fler att fira i samspel med det lokala samhället. Det är Samsungs ambition att London 2012 ska bli ett event som når och involverar fler människor än någonsin tidigare i OS historia. För att få mer information om Samsungs deltagande i London 2012, besök www.samsung.com/london2012.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667