Ny ugnsteknologi i fokus: Samsung och Restauranghögskolan inleder hett samarbete

Samsung Electronics i Norden och Restauranghögskolan vid Umeå Universitet inleder ett samarbete kring att utforska möjligheterna kring ny innovativ köksteknik från Samsung. Det första projektet inriktar sig på att utforska möjligheterna med matlagning i Samsungs dubbelugn respektive kompaktugn med snabbfunktion. Samarbetet leds av Gert Klötzke som är professor i gastronomi. Dubbelugnen innehåller två värmekällor som kan avdelas med en löstagbar skiva. Därmed går den att använda som en stor, två små mindre eller en mindre ugn. Kompaktugnen med snabbfunktion är en kompakt ugn som kombinerar traditionell ugnsvärme med mikrovågor i samma ugn. Ny teknik och modern matlagning – Vi har ett intresse från universitetets sida att föra utvecklingen vidare. Nya intressanta tekniker är en del i att söka en modern matlagning, säger Gert Klötzke, adjungerande professor i gastronomi vid Restauranghögskolan vid Umeå universitet. – Är det tidsvinster? Ger tekniken möjlighet till tillagning på ett nytt sätt? Det är två av de frågeområden som vi kommer att undersöka närmare här. – Den innovativa ugnstekniken strävar efter ytterligare konsumentnytta. Att söka efter den bland gourmetexperter är ett spännande arbetssätt, säger Stefan Sundin, nordisk produktmarknadschef för vitvaror på Samsung. Bildtext: Samsung och Restauranghögskolan vid Umeå universitet inleder samarbete kring utforskning av innovativ ugnsteknik. Fr v: Stefan Öqvist, adjunkt och köksmästare, Gert Klötzke, professor i gastronomi och bland annat flerårig ledare för kocklandslaget samt Andreas Helgesson, adjunkt och köksmästare. Mer om restauranghögskolan vid Umeå universitet: www.umu.se/restauranghogskolan Mer om ugnarna: http://www.samsung.com/se/presscenter/samsunglocalpress/samsunglocalpress_20060926_0000290000.asp För frågor och mer information, kontakta gärna: Gert Klötzke, adjungerande professor, restauranghögskolan vid Umeå universitet, g.klotzke@wok.nu, 070 560 19 52 Erik Johannesson, nordisk pr-chef, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Intresserad av pressinformation från Samsung? Bilder? Eller att testa produkter? Kontakta Dennis Jönsson, Axicom, dennis.jonsson@axicom.se, 08 545 185 43, 070 480 40 94 Pressrum med bilder: www.samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 200 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667